La història que no s'acaba
Això acaba de passar ara amb el descobriment duna data que, si bé no és duna importància cabdal, sí que té la seva en el sentit que avança cap a més antic, encara que no sigui molt, lexistència del santuari marià de Cambrils. De tothom és conegut el meu apassionament pel santuari, la imatge de la Mare de Déu que el justifica, amb tot el que això ha representat i representa per a Cambrils al llarg de tota la seva història. Lany 1986 lAjuntament de la vila em va editar el llibre La Mare de Déu del Camí i el seu santuari, que havia obtingut un accèssit a un premi dassaig convocat per la mateixa institució. En la redacció daquest llibre vaig aportar tot el que havia aconseguit saber sobre la temàtica. En uns mesos es va esgotar ledició, de la qual sen va fer una segona lany següent, en la qual es va poder introduir alguna nova aportació, encara que no fos substancial.
Daixò han passat quasi vint anys i els coneixements shan ampliat i es podrien afegir noves aportacions documentals, una de les quals hauria de ser la que ha motivat aquest escrit. Un dels aspectes que més crida latenció de la història del santuari és la difusió que la devoció a la Mare de Déu del Camí havia tingut en els primers segles de la seva existència a resultes de la repoblació del que ara en diem la Catalunya Nova a partir de la conquesta de Lleida i Tortosa per Ramon Berenguer IV. El descobriment de la primitiva imatge i la construcció de lesglésia que va ser-li dedicada van ser objecte de veneració no solament dels habitants del petit nucli cambrilenc de llavors, sinó que més o menys de pressa es va anar estenent al llarg i ample de les comarques que ens envolten, els veïns de les quals feien donacions i llegats testamentaris al seu favor. Fins ara el primer document conegut era el corresponent a la donació feta per larquebisbe Ramon de Rocabertí l1 de juliol de 1214. Ara sha descobert aquest llegat testamentari de la reusenca Guillema de l11 dabril de 1205, nou anys abans.
Per fer patent aquest seguit de donacions de què parlàvem i de la popularitat de què gaudia la imatge mariana del Camí en el curs, especialment, dels segles XIII i XIV, en donem una llista certament reduïda, però que creiem suficient per fer-ne una demostració. Trobem en primer lloc lacta notarial feta per Guillem de Tarragona, cavaller molt ric i principal, molt relacionat amb Santes Creus i el seu abat, sant Bernat Calbó, que el 5 dagost de 1230 atorga testament a Tarragona amb una deixa per a la Mare de Déu del Camí. Segueixen els llegats testamentaris fets per Mateva, dAlcover, el 8 de maig de 1247; el de Sanxa, de Blancafort, el 4 de setembre de 1254; el de Guillermina, que en el seu codicil de l1 doctubre de 1287 deixa un llegat de cent sous per a la construcció dun chor, i el de Pere Clariana del 19 dagost de 1297 que deixa trenta sous per a ornaments per a laltar de la Mare de Déu del Camí i un quartà anyal doli per tal de nodrir la llàntia que il·lumina la imatge.
També es van fundar capellanies i benifets amb què es dotaven els preveres. Entre les primeres cal anotar la fundada per Berenguela, vídua dAbat, en començar el segle XIV; la de sant Bertomeu, instituïda per Guillem de Puigvert el 17 de juliol de 1348, i la de la Mare de Déu del Camí fundada per Alegret Taudell al voltant dels mateixos anys. I entre els benifets cal esmentar el de lEsperit Sant, fundat per Guillem Abat, a les darreries del segle XIII; el de santa Anna instituït per Guillermina, esposa de Joan Teixell, el 31 dagost de 1391, i el de sant Jordi i santa Caterina fundat per Francesca de Càstellar en començar el segle XIV i que a les darreries del mateix segle era patrocinat per Josep Ferrer i Codina.