Ensenyament
Un total de 90 alumnes de l'IES Ramon Berenguer IV ja disposen del seu ordinador portàtil a classe
Els alumnes de primer d'ESO de l'IES Ramon Berenguer IV, una norantena en total, ja disposen des d'ahir d'un ordinador portàtil subvencionat, en la seva major part, per la Generalitat de Catalunya. Per aquest motiu, una de les aules amb alumnes de primer curs van fer classe de tecnologia acompanyats per l'inspector d'Educació de la zona de Cambrils, Jesús González; del regidor d'Educació, Salvador Matas; de la directora del centre, Neus Bosquets; i d'altres professors. Tots ells van voler comprovar quina era la actitud dels estudiants amb l'ordinador durant la seva primera classe: tecnologia.
"Els alumnes estaven captivats, molt atents a tot. També m'ha sorprès com troben ràpidament a la pantalla allò que el professor busca, és a dir, la facilitat que tenen per gestionar i actuar amb aquesta tecnologia", explicava l'inspector després de la classe. La directora, Neus Bosquets, també es mostrava molt satisfeta per l'atenció que els alumnes van mostrar en tota la classe: "Hem pogut veure com interaccionen més a les classes, ja que amb l'aula virtual tenen eines per poder aprofundir en la matèria". Bosquets, però, vol tranquil·litzar als pares perquè no treballaran tota l'hora amb l'ordinador, sinó que el professor sempre farà primer l'explicació a la pissarra amb l'aparell tancat.
Els IES cambrilencs se sumen a la proposta
Els tres instituts cambrilencs s'han apuntat a aquest projecte, anomenat "1x1", tot i que de moment només s'ha començat a implantar a l'IES Ramon Berenguer IV. Segons va dir la directora, els professors s'estan formant, a través d'internet i amb cursos presencials, per tal de poder impartir les seves classes amb el portàtil i amb totes les eines de què disposen. El proper curs 2010 - 2011, un total de sis classes estaran condicionades per treballar amb els ordinadors, que seran els alumnes de primer i segon d'ESO. Tot i així, si hi ha algun dels professors que no arriba a entendre el procés, "hi ha el plan B", que són els llibres de reutilització i amb els que el mestre pot continuar donant classe sense incloure els continguts digitals.
Inversió tecnològica, interconnectivitat i recursos
L'inspector del centre assegurava ahir que aquesta proposta del departament es basa "en tres potes": inversió tecnològica, interconnectivitat i recursos. "A Catalunya estem molt acostumats a la inversió lingüística, així que ara hem de fer la tecnològica. L'actitud dels professionals és bàsica, per això el departament posa a disposició del centre les eines per que es vagin adaptant. No es tracta d'arraconar el que s'està fent de manera analògica, sinó integrar les noves tecnologies", apostava González.
El problema inicial amb el que s'han trobat és la interconnectivitat, ja que hi ha ordinadors que es connecten ràpidament a internet, i n'hi ha d'altres que els és impossible. Per això, el govern posarà a disposició del centre recursos materials i humans per tal de garantir la connectivitat de cadascun dels aparells. Per últim, l'altra pota a la que es referia l'inspector, els recursos, han de facilitar a l'alumne el seu aprenentatge, "per això s'han d'elaborar continguts adients i interactius".
Les explicacions del professor es mostren en una pissarra digital tàctil