El desviament de la cava de lArdiaca provoca el recel dels veïns
El nou traçat de la cava de lArdiaca passa ben a prop del talús que el separa de la zona verda de la urbanització La Dorada |
La urbanització de la zona de lArdiaca, compresa entre les urbanitzacions de La Dorada i Marcambrils, ha comportat el desviament de la cava que la travessa. Des de lalçada del pont de la via del tren fins a la desembocadura, sha variat el traçat i ara la cava discorre més a prop del talús que separa la urbanització de La Dorada amb la zona de lArdiaca, a uns 30 metres de distància don passava fins ara. El nou traçat de la cava està reforçat amb escullera i té una alçada dun metre seixanta centímetres. Aquesta alçada és un dels aspectes que preocupa alguns dels veïns de la zona. Pepe Blázquez i Diego Martínez consideren que aquest calat no és suficient per contenir una gran avinguda daigua, abans que es fes el desviament, la cava tenia dos metres dalçada i en més duna ocasió lhem vista desbordada. Fa uns 10 anys va inundar els terrenys del voltant, així com el càmpig de lArdiaca i en aquells moment va saltar una paret d1,70 metres. Només reforcen amb pedres uns 50 o 60 centímetres, la resta és terraplè de terra i si alguna vegada plou molt creiem que es pot inundar. Hem parlat amb lAjuntament perquè ho sàpiguen, però de moment veiem que la cava està igual. Diego Martínez ha vist inundar-se lhotel La Dorada, allí shi ajunten dues cavetes i jo he vist arribar laigua fins a cobrir els llits de la primera planta de lhotel. Ara, quan plogui molt, pot arribar a esgarrapar els talussos de terra del costat i allí hi tenim el dipòsit de laigua. Els veïns també es queixen que algunes de les zones verdes de la nova urbanització quedaran amb un desnivell considerable, de 2,50 a 3 metres de desnivell, amb la perillositat que això comporta.
Permís de lACA
Per poder urbanitzar en terrenys propers a rieres, barrancs o torrents es necessita permís de lAgència Catalana de lAigua, lACA. Així ho explica el regidor dUrbanisme, Joan Recasens, quan una riera passa per un Pla Parcial sha de demanar un informe de lACA. En aquest cas es va demanar lestudi dinundabilitat. En aquest estudi es va demanar que la cava tingui una morfologia que pugui absorbir un cabal màxim en un termini de 500 anys. LACA hi ha donat el seu vistiplau i nosaltres aquí ja no hi tenim res a dir. El que sí que mirem és que si el projecte té un pont o una escullera estiguin ben fets estructuralment. El regidor dUrbanisme també diu que, abans de donar permís, lACA ho estudia a fons i posa com a exemple el que ha passat al polígon 69, a la zona de lEsquirol, per a lACA aquella zona és inundable i diu que sha de fer una escullera a la riera de Maspujols des de lalçada del càmping fins al pont de lavinguda de la Diputació. Els promotors no la volien fer, però és clar, el que no podem permetre és que tinguem un polígon que sens pugui inundar i sha de fer sinó no es podran donar més ocupacions.§ La PLIC demana informació sobre lactuació a la cava§
La PLIC (Plataforma Independent Cambrilenca) ha entrat una sol·licitud dinformació a la Comissió dObres Públiques advertint de la situació que es podria produir amb el desviat del traçat daquesta cava de desguàs natural. Igual que els veïns, tenen la impressió que sha reduït excessivament les dimensions daquest desguàs natural i que el cabal que podrà absorbir serà, doncs, considerablement menor al que tenia abans de les tasques durbanització. Creuen que pot ser una situació perillosa en un futur, per diverses raons. Primer, perquè el terreny per on circula la cava ha passat de ser rural a urbanitzat i sha perdut el poder dabsorció de la terra, que amb lasfaltat ha passat a ser un conductor de laigua. Segon, perquè lantiga rasa o cava tenia unes dimensions més grans: en alguns punts cobria les dimensions dun tractor. Daltra banda, la rasa recull les aigües del Mas de la Foresa i del Mas de la Pastora, per tant, la seva longitud arriba fins a lalçada de lautopista i no fins a lA-7 (antiga N-340) com sembla en un principi. A més, els problemes daugment del cabal es poden agreujar amb les obres de desviament de la carretera nacional i del tram del tren dalta velocitat. El regidor de la PLIC, Salvador Franch, creu que cal veure també com es farà la intervenció al litoral i com quedarà la desembocadura daquesta cava, i si el seu tram final recularà cap a linterior i pot provocar lentrada daigua del mar. Daltra banda, les obres de canalització daquesta cava shan realitzat amb talussos de pedres de dimensions considerables i tenint en compte lamplada que té la cava només que caigui una daquestes pedres al mig de la cava pot embussar ràpidament la circulació de laigua. Cal recordar que existeixen precedents durbanització de terrenys que han provocat inundacions en llocs on mai no shavien produït, com per exemple a la zona sud del polígon de Belianes després de la seva urbanització.