Opinió

Turistes del sud

Un dels recursos televisius més en alça en els darrers anys són els reportatges dedicats a explicarnos com viatjar a països recòndits. Es tracta d’unes narracions dirigides a fer turisme de motxilla on la visió del país resulta molt limitada a les necessitats del viatger que defuig de les agències. Saber el preu de les coses més bàsiques, saber si és fàcil trobar allotjament, localitzar les millors rutes... són alguns dels consells per a aquests viatgers amb afany aventurer. Fa dècades que l’editorial australiana Lonely Planet s’ha convertit en el principal referent de les guies de viatge per a aquell que vol gastant-se pocs diners o simplement vol obtenir una informació molt bàsica del lloc que visita. Per això és habitual trobar-se diverses cadenes que ofereixen reportatges amb aquesta marca, sobretot després que l’editorial va ser comprada per la BBC. Seguint aquesta estela, apareixen nombroses productores oferint reportatges on destaca el tipisme amb què es retraten els autòctons. Hi ha ocasions on el reporter occidental esdevé una mena de doctor Livingston descobrint civilitzacions curioses perquè no compren a l’IKEA i no separen la brossa. Em pregunto què passaria si féssim l’exercici contrari... I si fossin cadenes de televisió de països del sud les que tractessin el nostre país? Com ho assimilaríem?

Un dels tòpics d’aquest tipus de reportatges és destacar l’alegria de la població autòctona tot i viure en una societat subdesenvolupada. En canvi, un reporter senegalès podria dir de nosaltres que tot i tenir les necessitats bàsiques cobertes, tot el dia fem cara d’emprenyats i sempre volem tenir més del que tenim. Un reporter hondureny podria destacar que tot i l’elevat índex d’hipotecats els caps de setmana es veu molta gent gastant a les àrees comercials com si el món s’acabés aquell dia. Si el reporter fos del Camerun, li podria sobtar que a Espanya hi hagi gent que no vulgui entendre una simple situació de bilingüisme, quan en molts estats no occidentals com el seu existeixen dotzenes d’idiomes, fins i tot centenars. I si visitessin Cambrils? Doncs a un reporter de Filipines li podria estranyar que tot i la publicitat de municipi pesquer, el moll està completament ple d’embarcacions esportives. Talment com si fos un aparador per als visitants que transiten pel passeig, que no l’ha finançat el Club Nàutic, per cert. Una altra de les sorpreses serien els transports. Haver de pagar per agafar l’autopista i haver-ho de fer tantes vegades per fer un simple trajecte Cambrils-Barcelona segur que seria realment xocant. Sobretot si en el mateix reportatge es fes evident què és el que passa en d’altres comunitats autònomes. Però si ens referim al turisme de motxilla i un turista xinès s’atrevís a agafar el tren en ple estiu per anar a la ciutat comtal, aleshores les sorpreses serien una darrera l’altra: poca afluència de trens, aglomeracions, retards... Molt propi dels seus països d’origen.

Tot això és una ficció. Però la realitat és llegir quina definició apareix a la pàgina de la Lonely Planet sobre Espanya (no cal que busqueu Catalunya, que no hi és). De forma literal, hi diu que és “molt més que la Costa del Sol i un parell de canyes”. Resulta tot un detall aquesta amplitud de mires.