Opinió

La cultura com a motor econòmic

Encara ara, hi ha qui dubta que la cultura pugui ser un motor econòmic capaç de generar plusvàlues. Però, existeix alguna ciutat del nostre país que hagi apostat per ella? Podríem pensar, per exemple, en Tàrrega i la seva fira de teatre al carrer, que tot just acaba de celebrar la trentena edició aquest mes de setembre. En aquest cas, la ciutat de l’Urgell només aporta un espai estable i la capacitat d’organitzar un “aparador de propostes escèniques professionals”, però el seu territori no destaca pas com a productor d’espectacles escènics o d’activitats artístiques d’altra mena (salvant-ne les excepcions). Ens cal un exemple que signifiqui una aposta àmplia per la cultura en tots els sentits: que s’estengui per tot el territori d’una determinada regió; que abasti totes les fases de la cultura, des de la creació fins a la producció i la comercialització; que aplegui els esforços de totes les institucions, així com de la ciutadania i una part del teixit empresarial, i que tingui vocació d’esdevenir un referent. Aquest cas prou podria ser Girona: un estiu replè de festivals de música de tota mena, escampats arreu de la demarcació; projectes reeixits de museïtzació, com el Museu del Cinema, el Bòlit Centre d’Art Contemporani o l’interessant Museu d’Art de Girona, i la celebració de l’exitós Festival Temporada Alta durant la tardor. Aquest esdeveniment comporta la programació d’espectacles teatrals d’alta qualitat, amb companyies estrangeres i estrenes nacionals. Tot plegat, es complementa amb l’existència de nombrosos espais de creació artística de tota mena, com el Centre d’Arts Escèniques, establert a Salt. D’aquesta manera, no només en surt beneficiat el turisme, sinó que el sector cultural esdevé capaç, tot sol, d’aportar valor afegit a l’economia de la regió. El funcionament de tot aquest variat engranatge cultural es basa en la confluència de la coordinació de les institucions, el treball de les entitats ciutadanes, la confiança de la iniciativa privada i la resposta del públic.

És fàcil caure en la cançó del rondinaire quan ens posem a comparar, massa sovint, l’activitat de les comarques tarragonines amb la del nord del país. Tanmateix, també la ciutat de Lleida ha sabut dotar-se d’equipaments i festivals culturals de primer ordre, mentre que les ciutats de la Catalunya Central, com Vic o Manresa, apareixen sovint en els mitjans de comunicació per algun dels nombrosos esdeveniments culturals que organitzen. En el darrer concert a Cambrils del grup de moda Els Amics de les Arts, per la Festa Major, un dels cantants reconeixia la manca de costum de “baixar” a actuar a les nostres comarques. Cert. Existeix, potser, alguna mena de barrera psicològica? De fet, a casa nostra també s’han endegat iniciatives culturals interessants, tot i que, en general, encara no s’han obtingut resultats palpables. Sovint s’han copiat fórmules que han funcionat en determinats llocs, com festivals de curtmetratges, cicles de jazz i setmanes medievals, però han estat iniciatives que no han acabat d’afermar-se. Alguna cosa els falla: genuïnitat, suport institucional, resposta del públic? Algunes excepcions d’èxits made in Camp de Tarragona, sense ànims de ser exhaustiu, són el Festival de Circ de Reus, la Fira de la Música al Carrer, de Vila-seca, i el Centre d’Arts Escèniques de Reus. Aquest darrer actua com una veritable empresa, ja que completa totes les fases del cicle productiu (creació, comercialització i exhibició), amb voluntat de transcendir els límits estrictament locals. En efecte, aquest centre produeix obres teatrals d’alta qualitat sota la marca CAER CREA i les exhibeix arreu.

En resum, és evident que cal una visió estratègica i, sobretot, de conjunt. Existeixen col·laboracions entre els teatres camptarragonins? Es tenen en compte les produccions de les companyies professionals i amateurs de la zona? Existeixen prou espais per a la creació artística i musical? Els museus treballen en xarxa? Hi ha participació de les empreses? Dues dades serveixen per il·lustrar, per si soles, el panorama existent: en primer lloc, la munió d’iniciatives particulars, de caire sovint alternatiu, que han sorgit a la ciutat de Tarragona, tot i que d’escàs ressò a fora. En segon lloc, el fet sorprenent que, a hores d’ara, la ciutat de Cambrils encara no disposi d’una sala moderna de teatre (això sí, el futur teatre-auditori ja compta amb la contractació del seu primer director d’escena, amb un sou gens menyspreable).