Les imatges estereoscòpiques de Josep Salvany
Les imatges en tres dimensions shan popularitzat últimament amb la projecció als cinemes de pel·lícules en format 3D, però val a dir que aquest tècnica és anterior al naixement de la fotografia. De fet, Leornardo da Vinci ja va observar i estudiar el fenomen de la visió binocular i el 1838, el físic anglès Sir Charles Wheatstone va construir el primer aparell que permetia percebre la tridimensionalitat molt abans de lexistència de càmeres fotogràfiques. Resulta curiós i interessant saber que a principis del segle passat algú va venir a Cambrils amb una càmera fotogràfica Hasselblad per captar el nostre poble en tres dimensions.
Josep Salvany i Blanch, nascut a Martorell el 4 de desembre de 1866, va cursar estudis de medicina i cirurgia a la Universitat de Barcelona i es va establir en aquesta mateixa ciutat com a metge oculista. De manera simultània va desenvolupar una activitat notable en el camp de lexcursionisme científic, estretament lligada a la seva afició per la fotografia. Des del 1905 es va vincular al Centre Excursionista de Catalunya. Les sortides que va realitzar li van permetre donar testimoni amb un marcat esperit documentalista sobre la gent, els monuments, els paisatges i els pobles que va anar coneixent entre els anys 1911 i 1926. Tres anys després va morir a Barcelona. El fons daquest autor consta de gairebé deu mil clixés sobre plaques de vidre i en format estereoscòpic amb una mida de 6 centímetres dalt per 13 dample. Les plaques fotogràfiques es conserven en les seves capses originals i estan acuradament numerades. Aquesta tècnica fotogràfica, molt utilitzada pels fotògrafs de la seva època, consisteix en copsar dues fotografies simultànies amb una petita separació entre elles. Després, amb lajuda duns visors especials, es poden observar les instantànies amb un efecte de tridimensionalitat. La Biblioteca de Catalunya va digitalitzar tot aquest fons el 2006 i actualment és consultable a Internet.
Cambrils va formar part duna de les excursions de Josep Salvany i lany 1916 va captar al nostre poble tres fotografies estereoscòpiques. La primera mostra la plaça i la façana de lesglésia parroquial de Santa Maria. En aquesta, a primer terme veiem una font actualment desapareguda el cap dun nen, dos arbres molt joves i el terra sense pavimentar. La instantània no recull el campanar però sí veiem clarament la porta, el vitrall dentrada i les gàrgoles de la façana. La segona instantània mostra una panoràmica de la plaça dEspanya des del carrer del Hospital. Sobserva clarament la plaça porticada amb una font central, lantic ajuntament presidit per lescut de Cambrils i dos cambrilencs mudats conversant a primer terme. També curiosament podem veure al fons una dona desquena amb mocador al cap a la vora duna pila de cadires de bova. El fons de Salvany també inclou dues agendes manuscrites que permeten identificar els clixés amb lanotació duna breu descripció de cada imatge. La visita daquest fotògraf a Cambrils va acabar amb una instantània de la torre del Parc Samà, que va anotar erròniament com Torre dun parc de Riudecanyes. A la fotografia podem observar un bancal llaurat envoltat per avellaners amb la torre al fons. Curiosament lautor no va prendre cap presa del palau dels marquesos de Marianao o de monuments característics cambrilencs com la torre del Port i lermita de la Mare de Déu del Camí.
Sense cap mena de dubte són un testimoni excepcional del Cambrils de principis del segle xx. Lautor també va realitzar diverses fotografies amb aquesta tècnica a poblacions properes com Mont-roig, Montbrió, Riudoms, Salou i Reus. També de diversos indrets com el pantà de Riudecanyes o el castell dEscornalbou. Però amb diferència, la ciutat de Tarragona és qui simporta el major protagonisme, amb un centenar de fotografies de monuments i diverses restes arqueològiques de la ciutat.
http://www.bnc.es/digital/salvany/index.html
Josep Salvany i Blanch, nascut a Martorell el 4 de desembre de 1866, va cursar estudis de medicina i cirurgia a la Universitat de Barcelona i es va establir en aquesta mateixa ciutat com a metge oculista. De manera simultània va desenvolupar una activitat notable en el camp de lexcursionisme científic, estretament lligada a la seva afició per la fotografia. Des del 1905 es va vincular al Centre Excursionista de Catalunya. Les sortides que va realitzar li van permetre donar testimoni amb un marcat esperit documentalista sobre la gent, els monuments, els paisatges i els pobles que va anar coneixent entre els anys 1911 i 1926. Tres anys després va morir a Barcelona. El fons daquest autor consta de gairebé deu mil clixés sobre plaques de vidre i en format estereoscòpic amb una mida de 6 centímetres dalt per 13 dample. Les plaques fotogràfiques es conserven en les seves capses originals i estan acuradament numerades. Aquesta tècnica fotogràfica, molt utilitzada pels fotògrafs de la seva època, consisteix en copsar dues fotografies simultànies amb una petita separació entre elles. Després, amb lajuda duns visors especials, es poden observar les instantànies amb un efecte de tridimensionalitat. La Biblioteca de Catalunya va digitalitzar tot aquest fons el 2006 i actualment és consultable a Internet.
Cambrils va formar part duna de les excursions de Josep Salvany i lany 1916 va captar al nostre poble tres fotografies estereoscòpiques. La primera mostra la plaça i la façana de lesglésia parroquial de Santa Maria. En aquesta, a primer terme veiem una font actualment desapareguda el cap dun nen, dos arbres molt joves i el terra sense pavimentar. La instantània no recull el campanar però sí veiem clarament la porta, el vitrall dentrada i les gàrgoles de la façana. La segona instantània mostra una panoràmica de la plaça dEspanya des del carrer del Hospital. Sobserva clarament la plaça porticada amb una font central, lantic ajuntament presidit per lescut de Cambrils i dos cambrilencs mudats conversant a primer terme. També curiosament podem veure al fons una dona desquena amb mocador al cap a la vora duna pila de cadires de bova. El fons de Salvany també inclou dues agendes manuscrites que permeten identificar els clixés amb lanotació duna breu descripció de cada imatge. La visita daquest fotògraf a Cambrils va acabar amb una instantània de la torre del Parc Samà, que va anotar erròniament com Torre dun parc de Riudecanyes. A la fotografia podem observar un bancal llaurat envoltat per avellaners amb la torre al fons. Curiosament lautor no va prendre cap presa del palau dels marquesos de Marianao o de monuments característics cambrilencs com la torre del Port i lermita de la Mare de Déu del Camí.
Sense cap mena de dubte són un testimoni excepcional del Cambrils de principis del segle xx. Lautor també va realitzar diverses fotografies amb aquesta tècnica a poblacions properes com Mont-roig, Montbrió, Riudoms, Salou i Reus. També de diversos indrets com el pantà de Riudecanyes o el castell dEscornalbou. Però amb diferència, la ciutat de Tarragona és qui simporta el major protagonisme, amb un centenar de fotografies de monuments i diverses restes arqueològiques de la ciutat.
http://www.bnc.es/digital/salvany/index.html