Opinió

La subhasta d’un pergamí de Cambrils del 1548

El passat 26 de novembre un comprador anònim amb el sobrenom d’Alfonsog123 va comprar a la web de subhastes electròniques eBay un pergamí datat a Cambrils l’any 1548. Aquest article de caire històric i documental va sortir a subhasta amb el preu inicial de 49,99 euros i després de 12 licitacions en només set dies va arribar als 82 euros, moment en que eBay va pronunciar la cèlebre exclamació “adjudicat”. El venedor d’aquest pergamí era Billeteslocales_punto_com, un marxant d’antiguitats especialitzat en la guerra civil espanyola i col·leccionista de moneda antiga. Vaig intentar posar-m’hi en contacte per correu electrònic, però no vaig rebre resposta. Volia conèixer el contingut del document i saber si contenia informació interessant des de la perspectiva del coneixement històric de Cambrils. Desgraciadament no va poder ser.

El reclam de venda era el següent: “Precioso documento en pergamino, fechado en Cambrils (Tarragona), el 14 de septiembre de 1548. Escrito en latín, la fecha consta en letras, no en números ‘decima quarta die mensis septembris anno anativitate Domini millesimo quingentesimo quadragesimo octavo’. Bonito contorno y preciosa caligrafía, a pesar de algunas lagunas por el deterioro”. La pàgina on es feia la subhasta anava acompanyada d’una fotografia del document que a causa de la poca resolució no permetia llegir-ne el contingut però sí observar-hi diversos dibuixos i firmes. Un usuari preguntava al venedor les dimensions reals del pergamí i la seva temàtica. Aquest li responia que es tractava d’un document de caire notarial de la venda d’un censal amb carta de pagament, el pergamí feia 56 centímetres de llarg per 25 d’ample. O sigui que es tractava d’un préstec per a una venda, que en la terminologia de l’època anomenaven censal perquè el préstec es considerava aleshores immoral. Un pergamí golós per a col·leccionistes especialitzats. Quatre usuaris van participar en la dinàmica de la subhasta. Novament una part del nostre passat passava a mans d’un col·leccionista privat, de manera semblant a la que us explicava en la meva anterior columna sobre el gravat d’Anthony Gross.

Amb afany tafaner vaig continuar cercant per eBay a veure si trobava altres productes relacionats amb el poble i efectivament va ser així. Com a producte destacat apareixia el lloguer d’un bungalow en una urbanització cambrilenca durant el proper abril amb un preu de sortida de 30 euros. Les postals antigues no podien faltar tampoc en aquesta contesa, per exemple una del 1963 mostrava en color una panoràmica del port de Cambrils. La instantània permetia llegir el nom de la barca de pesca Joven Pedro amb matrícula TA31570, l’autor era Foto Color Raymond de Tarragona, gràcies a un segell de 3 pessetes del Franco la postal havia arribat feliçment al seu destinatari a Anglaterra des de Cambrils. Als Estats Units, concretament a Forest Hills, Nova York, per 56 dòlars americans se subhastaven 100 reproduccions d’una edició limitada de l’aquarel·la Cambrils Sojourn de Nuria Trius. I finalment la cosa més sorprenent i estranya que vaig trobar va ser una solapa de roba amb l’anagrama de la Policia Local de Cambrils, subhastada per 3 euros i mig a la població alemanya de Helvesiek.

http://www.ebay.com