Opinió

Per què aprenem millor uns conceptes que uns altres?

Per al correcte desenvolupament d’una persona calen una sèrie de coneixements de diferents tipus o naturalesa. A més, són necessaris tots i no és possible adquirir-ne uns i uns altres no –tot i que sempre tenim més facilitat o predisposició per aprendre’n uns i no uns altres–, només així hi haurà una formació integral de la persona. L’escola, en afany d’aconseguir major rigor, els ha explicitat per poder després avaluar-los i fer un seguiment acurat de l’aprenentatge del nen. Aquesta estructura s’ha concretat en els següents tipus de coneixements: declaratius, com fets o conceptes; els procedimentals, com els mapes conceptuals, els resums o els apunts; els actitudinals, com el respecte o la tolerància, i el que cal potenciar més i que no apareix explícit perquè és una barreja de tots els altres: el condicional o estratègic, que seria saber aplicar cadascun dels anteriors segons on, quan, com i per què, és a dir, saber prendre decisions ajustades a la demanda.

Parlarem una mica de cada un d’ells i així després veurem per què tots són d’igual importància i per què uns ens són més fàcils que d’altres.

El declaratiu és el coneixement que s’ha potenciat sempre a l’escola i consisteix en aprendre dades, conceptes, etcètera, que després ens permetran augmentar la nostra xarxa de coneixements. No té dificultat de ser ensenyat, és a dir, no necessita d’una metodologia molt elaborada per accedir-hi, ja que el tret característic d’aquest pot ser per exemple una data o un nom (o una sèrie de dates i de noms) i els alumnes estan molt acostumats a rebre aquest tipus de coneixement per part d’un expert que els facilita la informació. Aquest aprenentatge podríem dir que respon a la pregunta “què he de saber?” i és el que s’ha fet en la majoria d’escoles fins avui en dia. Desenvolupa la memòria i la repetició o constància.

El pròxim més parlarem dels altres dos.