Opinió

La condició física

En altres articles, ja he parlat algun cop de la condició física, encara que sigui indirectament. Aquesta vegada, però, intentaré explicar què és, quins efectes té sobre la salut de l’individu, així com els factors d’influència que l’afecten, ja sigui de forma positiva com negativa.

La condició física (CF a partir d’ara) es pot definir com l’estat físic en què la persona es troba en cada moment.

El que s’ha de tenir en compte inicialment és que la CF marca no només els efectes sobre una pràctica esportiva o un entrenament, sinó que també condiciona l’esdevenir diari de les persones.

Tots tenim la nostra jornada organitzada d’una forma determinada. Al final d’aquesta jornada, i també durant el seu desenvolupament, podem sentir cert esgotament o cansament. Una bona CF permet afrontar el dia a dia amb més energia i desenvolupar el nostre treball, sigui quin sigui, amb més eficàcia.

Així doncs, podem afirmar que tenir una bona CF és totalment favorable als interessos de la persona. Però, és clar, per tenir una bona CF cal fer una mica d’exercici. Res no arriba per si sol.

Aquest és un dels motius pels quals afortunadament avui en dia els metges poden recomanar exercici físic als ambulatoris i fer que aquest es realitzi en les pròpies instal·lacions dels CAP i que sigui dirigit per professionals qualificats. La incidència de la CF en la vida de la persona és tan elevada que s’ha comprovat la seva influència positiva no només en l’àmbit físic, sinó també en el psicològic i social.

Per tenir una bona CF, o en qualsevol cas per millorar-la, hem d’anar a parar als seus components.

A través de l’exercici físic, millorarem les qualitats físiques bàsiques (força, resistència, flexibilitat i velocitat) i també les qualitats psicomotrius (coordinació, agilitat i equilibri). Tots aquests són components de la CF i millorant-los globalment, millorarem el nostre estat general.

Així doncs, veiem la relació directa que tenen la CF i la salut. Ambdues van unides i pretenen obtenir els mateixos objectius. Aquestes, però, tenen uns factors d’influència que els condicionen, tal i com he dit abans. Aquests factors són:
— L’exercici físic. Practicar-lo regularment provoca dos aspectes importants:
• Millora les QFB i les QPS
• Evita i lluita enfront del sedentarisme, que comporta un sèrie d’hàbits nocius per la persona.
—Qualitats psicosocials. Parlaríem de:
• Actitud positiva enfront la vida, creient en un mateix, intentant sempre millorar
• Voluntat: complir els projectes i l’organització diària
• Autodisciplina: exigència pròpia en el compliment de les tasques diàries
• Sociabilitat: l’home és un ésser social, cal buscar relacions amb els altres, no tancar-se en un mateix.
— Descans. El descans és important davant de tota activitat, ja sigui física o mental. També és molt important dormir les hores necessàries (entre 7 i 9 hores).
— L’alimentació. D’aquest factor tan important ja s’ha dit de tot i més. Diré només dues o tres coses:
• És i ha de ser molt important, ja que d’ella n’obtenim l’energia per funcionar tot el dia
• De l’energia que n’obtenim podem regular el funcionament de tots els sistemes del cos
• Ha de ser variada, equilibrada, fent cinc àpats al dia, eliminant greixos de pastisseria industrial, hidratant-se regularment i menjant de tres a cinc peces de fruita al dia.
—L’edat. La disminució de la CF amb el pas dels anys és normal. El que passa és que en una persona sedentària la CF cau en picat, mentre que si anem fent exercici serà un disminució planera i lògica, molt més assimilable.
—Hàbits higiènics. Des dels pròpiament corporals, fins als hàbits més socials (sortir de nit, vetllar). Tot ha d’anar en la seva justa mesura.
—Genètica. Tot i que la genètica influeix en l’herència de certs aspectes (alçada, tipus de fibres, etc.), el treball constant d’entrenament arriba a millorar tots aquests aspectes, minimitzant així la influència genètica.
—Consum de drogues. Poca cosa a dir. Ja és prou trist que hagin d’escriure al mateix paquet de tabac el risc que comporta fumar. Qualsevol tipus de droga va en contra de la condició física i de la salut. També les que pretenen augmentar-ne el rendiment.

Bé, tot això s’ha de tenir en compte. Si ho fem, la nostra millora física serà gran, però la mental ho serà encara més, i aquesta sol ser més determinant alhora d’afrontar cada dia. I “qui dia passa, any empeny!”. Ànim.