Opinió

Visca la sisena hora i visca l’escola pàrquing

Ja era hora! A la fi les autoritats han estat receptives al clam unànime de pares i societat civil. Les escoles públiques de primària impartiran una hora més de classe al dia per a la desvalguda mainada catalana.

Tots ens hem queixat, en tertúlies de barra de bar o de mitjans de comunicació, de les llarguíssimes vacances dels mestres i del fet que la quitxalla es passi mesos i mesos sense trepitjar les aules. Això és intolerable (curiosament, el calendari lectiu de l’Europa comunitària no és gaire diferent) i cal fermar ras i curt aquests funcionaris poc diligents.

L’Honorable Consellera Marta Cid i agents socials han signat el Pacte Nacional per a l’Educació en què la sisena hora ha esdevingut l’estendard d’aquest gran acord. La pobra va haver de patir fa unes setmanes, a les escales de la Casa de la Vila, una injusta xiuladissa d’una colla de docents sense vocació ni motivació (els eurodiputats amb 6.000 euros de sou brut al mes, dietes i desplaçaments a part, estan sobrats de vocació i motivació). A més, tenien la gosadia de cridar “Ensenyament i no aparcament”.

Aquests mestres es resisteixen a ser sensibles i solidaris amb milers de pares agobiats per la feina. L’escola ha d’adequar-se a les interminables jornades laborals de la nostra població activa (això sí, una tira d’hores però amb els registres de productivitat més baixos de la Unió Europea). Tenir cura dels nens més estona no és cosa d’ells; al cap i a la fi un ha triat ser professora o mestre, una bicoca de feina; en canvi ser pare o mare és una enutjosa obligació.

La sisena hora és una mesura massa tímida. No cal tenir contemplacions amb uns ensenyants malacostumats a viure molt bé. Si la jornada laboral catalana finalitza a les 8 del vespre, l’escola ha de romandre oberta fins a les 9 de la nit com a mínim (ja se sap, el trànsit complicat o poder fer alguna compra de darrera hora). Si les esforçades famílies tenen vacances a l’agost no té cap sentit tancar l’escola des del juny fins al setembre (les criatures a dins, ni que sigui al bany maria).

Malgrat això, la decisió d’imposar, costi el que costi, la sisena hora és un primer pas que pretén lluitar contra el fracàs escolar (òbviament, s’oblida explicar com milers de llicenciats i diplomats anteriors a les genials reformes educatives postmodernes van assolir l’èxit amb una hora menys des de la llunyana EGB i amb la gosadia de començar el BUP o la FP a l’octubre!).

Amb tot, si gratem un xic, afegir una hora de classe diària té poc a veure amb millorar les capacitats de l’alumnat o amb esquemes d’una elevada pedagogia. Res de prendre nota de l’Europa comunitària (sempre un exemple quan interessa als polítics) on la jornada laboral finalitza al voltant de les cinc de la tarda i els progenitors poden estar amb llurs fills a casa. L’objectiu final és menys pretensiós però socialment força útil. La sisena hora és la humil baula d’un rosari de brillants mesures que convertiran els centres d’ensenyament en pàrquings: la manera més barata i sostenible de superar les disfuncions entre l’horari laboral i l’escolar.