Opinió

Capítol XXVI. Tradició o turisme

Si en passades edicions us he descrit l’emoció de la “cremà” durant la nit de Sant Josep o els terrabastalls de les “mascletàs”, avui m’agradaria obrir un petit parèntesi i anar més enllà del gran aparador de les falles. Cada cop són més les veus que s’alcen per queixar-se de l’evident pèrdua del sentit tradicional que un dia va crear la festa valenciana per excel·lència.

I és que les primeres falles no eren res més que fogueres –cosines de les aixecades a Catalunya per Sant Joan– que la població aprofitava, mitjançant la integració de figures, per escenificar una crítica respecte a la realitat social o política més propera. Poc a poc el costum va anar arrelant fins aconseguir una personalitat pròpia i diferenciada, per exemple, de les que es realitzen en altres llocs de la geografia valenciana. Per tant, el principal tret definitori d’aquestes composicions no pot valorar-se ni per la seva grandària, ni pels diners que ha costat, ni molt menys per si ha estat o no premiada; una falla com Déu mana tindrà aquesta consideració en funció de la crítica exercida i la resta són punyetes. D’aquí que conceptes com la transgressió, l’excés visual i conceptual o l’enfoc políticament incorrecte siguin elements inherents al fet “fallero”.

Durant dècades de dictadura, la censura oficial va controlar, amb més o menys èxit, llurs continguts per tal d’evitar ofenses als anomenats poders fàctics (govern, Església i exèrcit). L’arribada de la democràcia va suposar l’esclat de les falles amb el millor d’aquella reprimida capacitat d’autocrítica tan valenciana. Però és un fet constatable que, amb els anys, els referents utilitzats es repengen més en la comoditat de quatre tòpics que no pas en cap altra cosa. És molt més simpàtic i còmode per als valencians, i també per al poder establert, posar-hi un Carod-Rovira que no pas un Zaplana, jugar amb el clixé català que no fer-ho amb les contradiccions i excessos valencians; en definitiva, orientar la crítica cap on interessa. Així, no ha estat gens estrany que la cotilla de l’autocensura sigui irònicament la principal amenaça vers una festa impregnada de llibertat: no fa masses anys que va retirar-se un ninot de la Rita Barberà per tal de no molestar la Junta Central Fallera, que és l’organisme encarregat d’adjudicar els diferents premis. També l’any passat va suprimir-se la figura d’un Crist de la falla del carrer de la Reina. En la present edició, un immens símbol fàl·lic que apareixia davant d’un grupet de monges ha estat substituït per un senzill ciri, amb la qual cosa s’ha capgirat tot el sentit que un dia l’artista va concebre. Tal i com proclamava l’antifalla d’un parell d’anys ençà, l’autocensura i la competició estan convertint el més bell exercici de llibertat en espectacle per a turistes.