Opinió

La “websèrie”: nous formats audiovisuals

Amb l’auge de les noves sèries de ficció nord-americanes, la diferència entre televisió i cinema sembla ser més insignificant que mai. La televisió adopta les tècniques narratives i formals de la tradició cinematogràfica, però juga amb l’avantatge del mitjà: encara que la gran pantalla vagi perdent audiència any rere any, el consum televisiu augmenta. De la mateixa manera, internet es converteix en una finestra més d’explotació audiovisual. Les propostes alternatives per fer front a la pirateria han evolucionat en un nou canal en potència; i d’aquest hem arribat a la invenció de nous formats: pel·lícules de tres minuts, sèries d’un capítol o episodis de freqüència indeterminada. Mentre hi hagi una audiència, tot s’hi val. En aquest context neix la “websèrie”. Tal i com indica el nom, es tracta d’un conjunt d’episodis que narren una història de ficció i s’emeten exclusivament a la xarxa. Aquestes són dues propostes que exemplifiquen el gènere:
Per una banda, Les coses grans (www.lescosesgrans.com): onze capítols de deu minuts dirigits per Roger Coma. Ell mateix l’ha definida com “una comèdia d’humor existencial” en què es narren les històries de cinc personatges que viuen en un mateix pis. El projecte compta amb actors i actrius com Mar Ulldemolins, David Verdaguer, Margarida Grimalt, Pep Ambrós o el mateix Coma. La seva estrena està prevista abans d’aquest estiu. Una de les característiques més rellevants de la proposta és la manera amb què s’ha finançat: el micromecenatge, un recurs cada vegada més freqüent consistent en recollir donatius de voluntaris que a canvi reben alguna mena de reconeixement, com ara formar part dels crèdits de cada episodi. És la primera proposta nacional que arrenca amb força en aquest terreny, emmirallada en experiències com High Maintenance, que és la segona proposta. Es tracta d’una producció nord-americana, amb una audiència i freqüència d’emissió intermitents. Actualment compten amb dues temporades i mitja. Cada episodi es centra en el retrat de ciutadans novaiorquesos d’allò més carismàtics, amb un venedor de marihuana com a fil conductor. A la pàgina web (www.helpingyoumaintain.com) s’hi poden llegir crítiques de diversos mitjans: a poc a poc, s’està fent un lloc important dins el sector audiovisual independent.
I és que, com comentàvem a l’inici de l’article, internet deix de plantejar-se com una plataforma d’explotació per deixar lloc a un mitjà capaç de combatre en el mateix terreny que el cinema i la televisió.