Opinió

Si no és corrupció, és poca transparència

El concepte de crisi es fa servir habitualment per assenyalar una època d’inestabilitat i trasbalsos profunds. Allò que va començar com una crisi financera fa cinc anys, ha anat afegint altres ingredients que posen en qüestió la solidesa dels models democràtics actuals a Europa. Recentment, ha reprès el seu protagonisme la corrupció política, un tema sempre recurrent. De fet, el mateix any d’esclat de la bombolla immobiliària van sortir a la llum diversos casos de corrupció urbanística a nivell municipal, especialment a la costa mediterrània peninsular. Els últims casos de corrupció que han sorgit, però, tenen més a veure amb l’aprofitament d’una posició privilegiada o un càrrec, normalment públic, per treure’n rèdits personals de qualsevol lloc, no només de l’especulació constructora.
El significat de corrupció sempre m’ha semblat molt ampli, fins i tot més enllà del que se sol acceptar. Prenc la definició que en dóna l’ONG Transparency International: “abús del poder encomanat per al benefici particular”. Tot i que molts casos violen clarament les lleis, altres són simplement alegals o, si es troben perfectament dintre de la legalitat, estan embolcallats d’una ètica molt qüestionable. Els comportaments anòmals i les pràctiques dubtoses passen pel tràfic d’influències, el nepotisme, l’amiguisme o l’ús d’informació privilegiada, per la qual cosa, sovint, els càrrecs públics són una plataforma per impulsar negocis i projectes personals. Les maniobres difuses, la manca de transparència i la connivència generen la circulació de rumors, els quals creen desconfiança en la ciutadania, “un deteriorament de les interaccions humanes que genera efectes negatius” en la societat, en paraules de l’especialista en la matèria Víctor Lapuente. I la desconfiança encara creix més quan s’actua com si res no succeís.
De rumors i sospites sempre n’hi ha hagut i, com les llegendes, algun rerefons versemblant hi deu haver. Malgrat tot, el municipi de Cambrils, i en concret els seus governants actuals i passats, no ha sortit encara esquitxat públicament en cap dels casos exhumats (tret que el nom de l’exregidor Joan Mas ha sonat com un dels investigats per l’empresa de detectius Método 3 per suposat frau fiscal). I val més que sigui perquè no n’hi ha hagut pròpiament, perquè la indignació i la mala llet ja formen part del relat dominant en la ciutadania, que ha de veure com n’hi ha uns quants que treuen guanys a costa dels altres. Ara bé, els rumors i les actuacions opaques i d’ètica dubtosa són a l’ordre del dia a casa nostra. Està clar que la corrupció política és universal, tant en el temps con en l’espai, però s’entén que ataca d’una manera punyent els fonaments de la democràcia. Al final, qui ho paga és la col·lectivitat, que perd una part dels serveis que obtindria dels impostos i, a vegades, ha de suportar el fet de no jugar en igualtat de condicions (per exemple, a l’hora de competir per oferir un servei a l’ens públic) i empassar-se mentides de tots els calibres. Moltes veus reclamen que la ciutadania tingui un paper taxatiu de denúncia davant d’aquests fets. Caldrà ser més severs, reclamar transparència i evitar de creure’ns que la corrupció és difícil de superar pel fet de ser una cosa inherent a la nostra cultura mediterrània.