Opinió

Per què aprenem millor uns conceptes que uns altres? (II)

El mes passat ja vam explicar el coneixement conceptual, ara explicarem els dos últims i la resposta a la nostra pregunta…

El procedimental és un coneixement que està de moda. Les investigacions més recents posen de manifest el que necessiten els nostres alumnes, i no és que els manqui alguna capacitat sinó saber com fer les coses i tenir pautes per prendre decisions adequades. Tenir eines per desenllaçar la quantitat d’informació que un expert pot mostrar. La clau està en mostrar com ho faig jo, per ensenyar una manera de procedir. Qui no s’ha plantat mai davant un llibre i ha comentat la frase “això no m’ho puc posar tot al cap”. Això és possible si es tenen les eines adequades! Respon a la pregunta “com?”.

L’actitudinal també està molt de moda! L’educació emocional, l’educació en valors, etc. Generalment donen contingut a aquest tipus de coneixement. I també, cal que no ho oblidem, cal educar en valors, les emocions, etc. No sabran com gestionar les emocions si no ho ensenyem, o els valors, etc. Aquest tipus de contingut respon a la pregunta “on?”.

L’estratègic és aquell que respon a les preguntes “on?”, “quan?”, “com?” i “per què?”. És a dir, quan i per què utilitzo el que sé, és a dir, cadascun dels continguts anteriorment esmentats, i per què ho vull utilitzar, és a dir, quin és el meu objectiu o què em demanen i/o què vull aprendre, o potser si vull, com puc ser el més efectiu possible?

Només tenint una formació integral podrem decidir quin és el tipus de contingut que ens interessa més i en què vull aprofundir. No hi ha un contingut que sigui millor, sinó una habilitat que jo he desenvolupat més i em facilita l’aprenentatge d’un tipus de contingut.