Lhotel de Wes Anderson
Wes Anderson torna a les pantalles amb The Grand Budapest hotel. No sens acut millor manera de descriure i fer ressenya del film que fent referència a un imaginari que sadiu de manera força coherent amb la marca personal de lautor: el de la joguina. I és que el director de Moonrise Kingdom sembla saber treballar el cel·luloide de la meticulosa posada en escena i el muntatge, al disseny artístic com si precisament es tractés dun regal en una caixa de colors pastel, un autòmat de corda, una figura de plàstic llampant.
Començant per la composició de lespai, que ens recorda inevitablement a una casa de nines. Lhotel, aquest habitacle que serveix a Anderson com a pretext per explicar una història daventures marcada per un suspens anunciat: la resolució dun assassinat. És en aquest també on es conté la diversitat de cares que conformen el circ de personatges de manera molt ben representada al cartell. I és que The Grand Budapest hotel destaca, com ho fan títols anteriors del director, per la coralitat que conforma la trama principal. Tilda Swinton, Bill Murray, Ralph Fiennes, Adrien Brody o Jude Law, entre molts moltíssims altres, posen cara a cada un dels personatges que col·laboren, per una banda, en la resolució dun relat i, per laltra, en desemmascarar un assassinat en el si duna família burgesa, just abans de lexpansió del nazisme per tot Europa.
Laltre paral·lelisme lestablim amb una col·lecció de nines russes, daquestes que encaixen una dins laltra, i és que el film sens presenta precisament daquesta manera: diversos nivells diegètics posats un dins laltre. Dun llibre a un relat en un moment temporal, en què sexplica encara una altra trama posada en un moment anterior. Anderson juga amb la plasticitat del format per encaixar cada una de les trames en una proporció diferent: un fotograma panoràmic que es fa estret a mesura que ens movem entre cada un dels nivells diegètics. Un altre recurs argumental que definim, doncs, amb la dinàmica del joc.
La proposta resulta atractiva i eficient, però en ocasions es perd en lexuberància i la sobresaturació de variants. A diferència de lanterior Moonrise Kingdom, Wes Anderson deixa que lexcentricitat trenqui amb una coherència formal necessària a lhora dorganitzar la multiplicitat de trames i personatges.