Opinió

Els àpats dels enterraments

Encara fins al primer terç del segle passat, a les cases pairals i a les masies riques constituïa tot un ritual l’àpat funerari per atendre aquells que, arribats de lluny, s’havien desplaçat per anar a l’enterrament d’un membre important de la família. Després de la Guerra Civil, aquest costum ha desaparegut.
Es tenien a punt estovalles i plats foscos que només sortien en aquestes ocasions i que, si era necessari, es deixaven d’una masia a l’altra. La forquilla i el ganivet es col·locaven sobre el plat en forma de creu. El càntir per a l’aigua era de terrissa negra. L’àpat es feia a la sala més gran de la casa, presidit pel rector de la parròquia, potser perquè era l’únic dels assistents que sabia llatí de les absoltes i de les jaculatòries rituals. Al seu costat, el cap de dol, o la cap de dola. No és broma, si era dona es deia així. Allà s’hi trobaven parents que ni es coneixien, gent que mai no s’havien assegut junts a la taula. El pollastre, que era peça gairebé imprescindible de festa major, estava totalment proscrit. Es preferia la carn de xai o de porc. Trobaven molt indicats els peus de porc.*
Acabat l’àpat, que solia fer-se després que el cos del difunt fos enterrat, tornaven a fer-se les exclamacions de dolor i les crítiques, més o menys ben intencionades, sobre la persona que els havia deixat, tal com passa generalment a tots els enterraments. El rector, després que algú de la casa havia repartit unes candeles negres als assistents, dirigia les últimes oracions i tot s’acabava amb una bona aspersió d’aigua beneïda amb el salpasser pel cim de la gent.
Molts no es tornaven a veure fins a un altre enterrament.

*Les famílies dels masovers i les famílies econòmicament més pobres acostumaven a menjar sopa d’all o de farigola i bacallà en samfaina. El bacallà era barat.