Opinió

“Malèfica”, l’altra protagonista

Disney ens porta a les pantalles aquest mes Malèfica, la història fins ara oculta sobre què va passar amb la vilana del clàssic La bella dorment mentre aquesta estava massa ocupada mirant de trobar l’amor de la seva vida. I quina ha estat la nostra sorpresa en veure que tal relat, el palimpsest que ara encarnen personatges en carn i os, té molt poc a veure amb la història original. Tan poc a veure, de fet, que Disney posa sobre la taula un nou catàleg de valors i codis en la narració que ens porten a parlar de fins a quin punt haurà decidit aquest gran –enorme– influent de la indústria del cine infantil actualitzar la moralitat que fins a films recents contaminen cada trama. Per posar alguns exemples:
El príncep, paper protagonista al film anterior i, a sobre, representant del bloc d’adjuvant en la teoria de la cognitiva de la narrativa clàssica, queda en aquesta mostra reduït a un simple element de decorat. Ni escena de salvament, ni de lluita. No és el petó d’aquest qui salva la princesa, sinó, i aquí el canvi més significatiu en la història, el petó de la vilana del conte, que ha criat secretament l’Aurora, la princesa, el que la salva de la seva pròpia maledicció. Aquest gest alça, com el de molts altres personatges –sigui la mare o les tres fades– les verdaderes protagonistes de la història: les dones. Serà la vilana del film qui naixerà princesa, esdevindrà antagonista, es penedirà i aprendrà una lliçó i demanarà perdó. Tot un arc de transformació magistralment interpretat per un dels pilars més forts del film, l’actriu principal, Angelina Jolie. Altres patrons propis d’arguments universals són qüestionats, com la lluita de poder, el paper de l’heroi i de més abstractes, com el petó d’amor verdader o l’amor a primera vista –tan mitificat en aquest tipus de relats en què la princesa s’enamora del príncep–.
Disney aprofita, a més, el títol, i l’insereix en el discurs de la cultura pop: en crea un nou imaginari –del rostre d’Angelina Jolie a la reinterpretació del clàssic musical per Lana del Rey, passant per una estratègia de màrqueting online molt sòlida–, el viralitza i el converteix en el blockbuster d’obertura de l’estiu. El resultat és un llarg amè, bonic, amb una estètica i coreografia impecables, prou arriscat com per divorciar-se de l’original però contingut en l’imaginari del clàssic com per agradar a tot tipus de públic.