Per què és crucial tenir una Escola de Música?
Amb lassumpte de lEscola Municipal de Música, sha viscut enguany un autèntic episodi de patetisme majúscul. Aquesta mena de conflictes genera moments tensos, en què sempre sacaba revelant lautèntic pensament soterrat duna o de les dues parts. En aquest cas, només la idea dacabar amb lescola ja demostra el minúscul grau de compromís de lajuntament amb les estructures culturals municipals i denota la pobra estratègia existent en política cultural. No escapa a ningú que els governs municipals de Cambrils, en general, no shan caracteritzat mai per una aposta forta, creïble i continuista per la cultura, encara que fos en períodes de vaques grasses. No sha sabut entendre la cultura com un bé econòmic rendible, que dóna projecció i és compatible i desitjable amb el caràcter turístic de leconomia local. Un projecte prestigiós i ben assentat com el Festival Internacional de Música, que tant va significar durant els anys setanta i vuitanta, ha acabat deixat a la deriva. Altres projectes, com el festival de curtmetratges, han estat directament abandonats. En canvi, altres poblacions han sabut treure profit de bones idees en làmbit cultural, donant-los suport per fer-les créixer i promocionar-les. Només cal pensar en Vila-seca, Salt o Tàrrega.
Daltra banda, potser encara més important és el fet que tampoc no sha tingut en gaire consideració que els ciutadans es mereixen la màxima qualitat possible en matèria de cultura. És precisament en aquest àmbit on els ajuntaments tenen prou poder i marge per dur a terme projectes i idees. No em refereixo tant a les obres faraòniques com un teatre-auditori, sinó a programes ben dissenyats i continuistes en el temps. Un daquests és lEscola Municipal de Música. Està reconegut arreu el gran paper que exerceix leducació musical en la formació de les persones. Està demostrada la seva importància en el desenvolupament dels infants. Els potencia la memòria, la creativitat i la coordinació. Sembla que també ajuda a ladquisició de llenguatge i la maduració del raonament. Intuïm que té efectes positius sobre labstracció i, sobretot, sobre la capacitat comunicativa i la gestió de les emocions. La música no és un luxe de la societat contemporània, sinó que sempre ha jugat un paper de primer ordre, ja que contribueix al benestar individual i col·lectiu. Leducació musical, de fet, no hauria de romandre restringida en les primeres etapes de la vida, sinó que hauria de formar part dallò que sanomena formació al llarg de la vida. Aquest aspecte rep poca atenció al nostre país, no només en la música, sinó també en altres disciplines.
Tornant a Cambrils, val a dir que, a més de ser un centre deducació musical prou respectat, lEscola Municipal de Música també ha sabut entregar una part del seu capital a la resta de la ciutadania. En efecte, lescola ha col·laborat intensament en la minsa escena cultural del municipi, aportant i organitzant. Lobertura cap a la resta de la societat és un aspecte bàsic perquè les entitats i les organitzacions persisteixin: saber rebre i donar. I, alhora, fa que la vida cívica sigui molt més rica i sostenible. LEscola de Música ho ha sabut fer, malgrat tants anys esperant una seu molt més decent que els locals que ha ocupat durant la seva dilatada existència. El govern municipal de Cambrils ha de ser molt conscient, doncs, que el tancament de lescola hauria estat un error molt greu.
Daltra banda, potser encara més important és el fet que tampoc no sha tingut en gaire consideració que els ciutadans es mereixen la màxima qualitat possible en matèria de cultura. És precisament en aquest àmbit on els ajuntaments tenen prou poder i marge per dur a terme projectes i idees. No em refereixo tant a les obres faraòniques com un teatre-auditori, sinó a programes ben dissenyats i continuistes en el temps. Un daquests és lEscola Municipal de Música. Està reconegut arreu el gran paper que exerceix leducació musical en la formació de les persones. Està demostrada la seva importància en el desenvolupament dels infants. Els potencia la memòria, la creativitat i la coordinació. Sembla que també ajuda a ladquisició de llenguatge i la maduració del raonament. Intuïm que té efectes positius sobre labstracció i, sobretot, sobre la capacitat comunicativa i la gestió de les emocions. La música no és un luxe de la societat contemporània, sinó que sempre ha jugat un paper de primer ordre, ja que contribueix al benestar individual i col·lectiu. Leducació musical, de fet, no hauria de romandre restringida en les primeres etapes de la vida, sinó que hauria de formar part dallò que sanomena formació al llarg de la vida. Aquest aspecte rep poca atenció al nostre país, no només en la música, sinó també en altres disciplines.
Tornant a Cambrils, val a dir que, a més de ser un centre deducació musical prou respectat, lEscola Municipal de Música també ha sabut entregar una part del seu capital a la resta de la ciutadania. En efecte, lescola ha col·laborat intensament en la minsa escena cultural del municipi, aportant i organitzant. Lobertura cap a la resta de la societat és un aspecte bàsic perquè les entitats i les organitzacions persisteixin: saber rebre i donar. I, alhora, fa que la vida cívica sigui molt més rica i sostenible. LEscola de Música ho ha sabut fer, malgrat tants anys esperant una seu molt més decent que els locals que ha ocupat durant la seva dilatada existència. El govern municipal de Cambrils ha de ser molt conscient, doncs, que el tancament de lescola hauria estat un error molt greu.