Opinió

Un Cambrils de cine

Aquest mes ha tingut lloc la presentació a Cambrils d’un treball dedicat a les sales de cinema de la demarcació de Tarragona, una tasca descomunal realitzada per l’historiador tarragoní Isaac López, que ha estudiat l’evolució i l’enorme impacte social que han tingut els cinemes al llarg del segle XX. El treball detalla l’activitat de tantes i tantes sales de cinema que hi ha hagut operatives durant molts anys en els municipis tarragonins. En total fa una llista de gairebé 400 sales, en descriu la ubicació, la història i les vicissituds d’un volum de protagonistes difícil d’acotar i quantificar. Un fragment d’història social lluny de l’anomenada història oficial i que requereix fer un rastreig minuciós i molt complex entre les fonts orals, arxivístiques i de premsa.
Com no podia ser d’una altra manera, Cambrils té el seu espai en el llibre, marcant un perfil propi amb un ric llegat cinematogràfic. I cada dia que passa, aquell llegat incrementa el seu valor patrimonial, aquell que no apareix en els parquets borsaris ni el pot quantificar cap pèrit. López parla de les primeres projeccions a principis de segle XX, en barraques de fira en llocs propers a l’estació de tren. Actualment tenim el privilegi de poder continuar gaudint del cinema Rambla, però hi ha tota una llista d’edificis que bé es mereixerien la nostra atenció. La sala del Casal Parroquial de la Platja té una continuïtat amb l’activitat teatral, al igual que succeeix amb el cinema dels “Hermanos” de La Salle. La Sala Nova, coneguda anteriorment com a Cal Favara, ha experimentat certs canvis, però precisament la pervivència del Centre de Dansa ha mantingut la cabina i la grada superior intactes. L’espai és un extraordinari llegat de les societats cambrilenques de fa un segle. La sala de cinema de la Cadira ha experimentat reformes, però manté l’essència d’un interessant edifici situat en un lloc privilegiat del Barri Antic. Sempre penso que la seva simple presència actua com a alliçonador de les generacions actuals. És un fabulós exemple de la rica activitat associativa del primer terç de segle XX, quan a Cambrils no hi havia el potencial econòmic que en el seu moment va fer iniciar les obres de l’auditori, actualment sense acabar. L’existència de tots aquests edificis, sumats al del Jec, pioner en el cinema cambrilenc, hauria de fer plantejar començar a pensar en una globalitat. En un municipi on hi va haver tot aquesta intensa activitat cultural, a la qual s’hi hauria de sumar l’aparició de la CUFA als anys 1970 i després el Cine Club Fructuós Gelabert. L’aparició a la dècada de 1990 del Festival de Curts, heretava aquesta activitat ben cambrilenca. Cal tornar a recordar que la pèrdua d’aquest festival en favor de Reus va ser tot un despropòsit.
Així doncs, el treball d’Isaac López, ens interpel•la sobre el nostre passat i la gestió d’aquest ric llegat. Rutes turístiques, recreacions, aplicacions de noves tecnologies... Altre cop, fem memòria de les potencialitats que té en un municipi com el nostre promoure el turisme cultural en línia amb les noves tendències del mercat actual. Com a col•lectivitat tenim la responsabilitat patrimonial d’estudiar, conservar i divulgar tot aquest llegat. Si algú creu que ara no hi ha diners per a aquests temes, que pensi que quan de veritat no n’hi havia els cambrilencs van saber aixecar l’edifici de la Cadira i el Pòsit de Pescadors. Per tirar endavant cal que un cop més Cambrils ens creiem el pes específic que hauríem de tenir en el mapa.