Opinió

La construcció del port refugi de 1927

http://www.porttarragona.cat/

L’any 1926 el Ministeri de Foment va publicar un real decret ordenant que les obres de construcció de ports refugi de pescadors havien de ser gestionades des de la junta d’obres d’altres ports més propers. En el cas de Cambrils, va ser el Port de Tarragona qui va agafar la responsabilitat de portar endavant aquesta construcció, que inicialment estava dotada amb un crèdit estatal de 100.000 pessetes. A finals d’aquell any el barri marítim de Cambrils va patir un greu temporal, aquest fet va accelerar la posada en marxa de les obres del port amb la intenció de posar fi a les afectacions freqüents dels habitatges i del litoral d’aleshores. Per aquest motiu actualment trobem dipositat a l’Arxiu del Port de Tarragona documentació històrica relativa a Cambrils en qualitat de port agregat. El fons conserva un total de 51 unitats documentals i abraça el període de 1927 al 1969. A la web podem consultar l’inventari i veurem que es tracta d’informació relativa a la gestió administrativa del port i de les despeses de construcció del primer port refugi i les seves posteriors millores i ampliacions.
L’Arxiu del Port de Tarragona ha endegat un ambiciós projecte de digitalització del seu fons i actualment es poden consultar més de 3.000 unitats documentals. Les relacionades amb Cambrils són a dia d’avui molt minses i les podem trobar a l’apartat de “Memòries anuals”, però no per això deixen de ser interessants i val la pena fer-hi un repassada per conèixer molts detalls de la construcció del nostre port.
Les obres del primer port refugi de Cambrils van començaren amb caràcter urgent el 20 de juny de 1927 i van acabar el 18 de febrer de 1928 amb un pressupost de 30.000 pessetes. Es va construir un dic de 58 metres de llargària i sis espigons units per un mur paral•lel a la costa per tal de salvaguardar les cases i la platja de l’onatge més perjudicial provinent del sud-oest. Segons indica la memòria d’aquell any, era un projecte contrarellotge i es va decidir no utilitzar material de la cantera més propera a causa de la distància i al mal estat de la carretera existent. També es va desestimar la utilització de blocs de formigó, pel cost i pel temps necessari per fabricar-los. Es va optar finalment pel sistema Bianchini, uns encofrats metàl•lics fets amb grava i còdols rodats de la mateixa platja de Cambrils, tècnica utilitzada al mar per primer cop a l’Estat espanyol. El redactat de l’època es desfà en escarafalls sobre l’èxit d’aquest nou sistema i la seva robustesa, tot indicant que en els darrers tres temporals registrats a la zona ja no va ser necessari salvaguardar les embarcacions dins els carrers del barri marítim ni tampoc es van inundar les cases dels pescadors, evitant el desgast de les platges i guanyant 30 metres a la platja més propera i en menor mesura als espigons. Un altre aspecte positiu que destaca el text és la contenció del cost del projecte, que no va superar el pressupost que inicialment tenia assignat. Amb l’arribada de l’hivern les tasques de construcció del dic van resultar més feixugues, es van haver de suspendre diversos cops a causa dels temporals i malgrat la utilització de vestits impermeables, els obrers d’aleshores van haver de suportar sovint les baixes temperatures de l’aigua i els seus embats. Com a detall anecdòtic, amb motiu de les obres, la Junta va comprar un automòbil per facilitar que el personal tècnic es pogués desplaçar des de Tarragona a Cambrils més ràpidament.
Signa la memòria d’aquest primer port refugi de Cambrils l’enginyer Francisco G.de Membrillera. L’alcalde de Cambrils d’aleshores, Antoni Moretó Salvadó, va ser designat vocal a la Junta d’Obres del Port de Tarragona. Sembla, doncs, que assistia a les sessions d’aquest organisme quan es tractaven temes relacionats amb la nostra població. La memòria de 1929 recull el seu cessament amb la següent nota: “Es de justicia hacer constar, que el Sr. Moreto, durante su actuación, demostró un completo conocimiento de las necesidades de aquella playa, cuyos intereses apoyó con vivo interés. Dicho señor hizo constar en distintas ocasiones su reconocimiento por las obras llevadas a cabo estimando la importancia y buen resultado de las mismas. El suscrito se complace en consignar, en esta Memoria, esas notas y estimar al Sr. Moreto su cooperación prestada a la Presidencia en cuantos asuntos tuvo que intervenir”.

Destacat: “Actualment trobem dipositat a l’Arxiu del Port de Tarragona documentació històrica relativa a Cambrils en qualitat de port agregat”