150 anys de la via del tren http://www.cambrils.cat/arxiu
El passat mes de març lArxiu Municipal de Cambrils dedicava el Document del mes als plànols de construcció de la via del tren al seu pas per Cambrils coincidint amb el 150 aniversari de la posada en funcionament de la línia fèrria entre Tarragona i València. Aquests documents van ser adquirits per lAjuntament de Cambrils lany 1996 en una llibreria especialitzada de Tarragona i la bona fortuna ha permès que arribessin als nostres dies sans i estalvis. Cal destacar la notable tasca de divulgació que fa lArxiu Municipal en publicar mensualment documents del seu fons amb la intenció de donar a conèixer elements del patrimoni documental tot situant-los en el seu context arxivístic i històric. A la web podreu descarregar-vos elaborats documents PDF relacionats amb aquest tema i daltres que shan anat publicant durant els darrers dos anys.
El 5 de juliol de 1856, el Ministerio de Fomento va autoritzar a lempresari valencià José Campo la construcció de la línia ferroviària de València a Tarragona. El mateix decret indicava que el projecte de construcció havia de ser redactat en el termini dun any. Això permet datar de manera aproximada els plànols que es conserven larxiu. La Sociedad de los Ferrocarriles de Almansa a Valencia y Tarragona (AVT) va fer possible que el 12 de març de 1865 circulessin els primers trens entre les estacions de Torreblanca, Alcalà de Xivert, Benicarló, Vinaròs, Ulldecona, Amposta, lAmpolla, lAmetlla de Mar, lHospitalet de lInfant, Cambrils, Salou i Tarragona. Val a dir, però, que la connexió amb València no va ser possible fins al 1868 per les dificultats de construcció del pont que havia de travessar el riu Ebre i les exigències de lexèrcit que el riu continués sent navegable per als seus bucs. Lany 1891, pocs mesos després de la mort de lempresari José Campo, lAVT va ser absorbida per la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España.
Justament aquest article mha fet recordar que per casa rondava un carnet de tren de la meva besàvia. Aquesta targeta identificadora va ser expedida a favor de Teresa Gibert Cros el 30 de desembre de lany 1940 per la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España. Podem veure a la dreta de la fotografia el mata-segells de Cambrils, gràcies a això deduïm que va ser emesa a la nostra estació. En principi tenia un cost d1 pesseta i permetia identificar les persones que tenien dret a tarifes especials en els seus viatges. El carnet tenia validesa per a un any i justament coincideix amb el moment que aquesta companyia va ser nacionalitzada per la Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, o sigui, lactual RENFE.
150 anys després de la construcció daquesta línia ferroviària ens plantegem si amb la construcció del nou traçat cal continuar mantenint la via dins el poble. Abans demetre un si o un no, potser caldria pensar en el fet que lestació de Cambrils ha estat un escenari transcendent de les arribades i sortides de molts cambrilencs.
El 5 de juliol de 1856, el Ministerio de Fomento va autoritzar a lempresari valencià José Campo la construcció de la línia ferroviària de València a Tarragona. El mateix decret indicava que el projecte de construcció havia de ser redactat en el termini dun any. Això permet datar de manera aproximada els plànols que es conserven larxiu. La Sociedad de los Ferrocarriles de Almansa a Valencia y Tarragona (AVT) va fer possible que el 12 de març de 1865 circulessin els primers trens entre les estacions de Torreblanca, Alcalà de Xivert, Benicarló, Vinaròs, Ulldecona, Amposta, lAmpolla, lAmetlla de Mar, lHospitalet de lInfant, Cambrils, Salou i Tarragona. Val a dir, però, que la connexió amb València no va ser possible fins al 1868 per les dificultats de construcció del pont que havia de travessar el riu Ebre i les exigències de lexèrcit que el riu continués sent navegable per als seus bucs. Lany 1891, pocs mesos després de la mort de lempresari José Campo, lAVT va ser absorbida per la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España.
Justament aquest article mha fet recordar que per casa rondava un carnet de tren de la meva besàvia. Aquesta targeta identificadora va ser expedida a favor de Teresa Gibert Cros el 30 de desembre de lany 1940 per la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España. Podem veure a la dreta de la fotografia el mata-segells de Cambrils, gràcies a això deduïm que va ser emesa a la nostra estació. En principi tenia un cost d1 pesseta i permetia identificar les persones que tenien dret a tarifes especials en els seus viatges. El carnet tenia validesa per a un any i justament coincideix amb el moment que aquesta companyia va ser nacionalitzada per la Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, o sigui, lactual RENFE.
150 anys després de la construcció daquesta línia ferroviària ens plantegem si amb la construcció del nou traçat cal continuar mantenint la via dins el poble. Abans demetre un si o un no, potser caldria pensar en el fet que lestació de Cambrils ha estat un escenari transcendent de les arribades i sortides de molts cambrilencs.