Cal una reflexió a fons
Des que vaig començar a escriure aquesta columna, per primera vegada repeteixo el tema de lanterior mes, però parlar de leducació hauria de ser una de les prioritats duna societat amb un mínim de civisme. Durant uns dies latenció mediàtica ha concentrat tots els seus objectius en la realitat diària dun centre de secundària. Abel Martínez, el professor de Lleida que treballava a linstitut Joan Fuster de Barcelona, ha estat el tristament protagonista duna jornada que no hauria dhaver existit mai. La voràgine informativa fa que un fet daquestes característiques ocupi titulars uns dies i desaparegui dels noticiaris reemplaçat per alguna altra desgràcia. Lepisodi, però, requereix duna anàlisi i sobretot temps i calma. Leducació dun país és prou important com per dedicar una profunda reflexió retrospectiva del món de lensenyament, tal i com reclamava el mes passat en aquestes mateixes línies. Crec que ara el més important és tractar les causes que comporten fets com els que van succeir, no em vull ficar amb aspectes penals que desconec força i no sé fer-ne una comparativa amb daltres països. Primer hem de ser rigorosos, les dades estadístiques dagressions físiques a docents no experimenten cap repunt especial en els darrers anys, però sí que lepisodi de linstitut Joan Fuster evidencia un context concret: els equips de professionals dels centres es troben desbordats amb un alumnat cada cop amb més necessitats mentre sestan retallant els recursos de tot tipus. Actualment els percentatges dalumnes amb necessitats educatives sincrementa a marxes forçades i fa més necessari el treball individualitzat dels equips de psicopedagogs i docents, que no donen labast. La diversitat de tipus de famílies, la pèrdua dautoritat del professorat, la manca dimplicació de certa tipologia de famílies, els nefastos models amb els quals ens bombardegen els mitjans, la manca dexemplaritat de la classe dirigent... la llista és llarga. La perillosa tendència a donar tot el pes de leducació als centres docents, fa que apareguin contingents dalumnes desatesos i/o consentits sense cultura de lesforç i, el més perillós, que interioritzen com a normal una manca de respecte bestial. Altres novetats de lalumnat actual poden ser els de tipus socioeconòmic, particulars del nostre país. Mexplicaven en diversos centres de làmbit tarragoní que amb la bombolla immobiliària havien canviat lalumnat de poble per lalumnat procedent de làrea metropolitana, que no tenia identitat, que viu en urbanitzacions sense saber ben bé en quin municipi viu, són del no-lloc, sense referents.
Una nova realitat de models de família, canvis socials, noves tipologies dalumnat i tot amanit amb la política de retallades del sistema públic. La suposada rendibilitat no entén de tots aquests canvis i ja sabem que per als caps pensants de leconomia liberal, la despesa en educació és una pèrdua de beneficis. Per a ells pesa més destinar diners públics a rescatar bancs, afavorir complexos de casinos o fer ulls clucs a levasió fiscal de les elits del país. En canvi no es qüestiona destinar diners públics a subvencionar escoles elitistes que segreguen per sexes o neguen la teoria evolucionista. Desmantellar el sistema públic per fer-ne simplement escoles gueto, és una enorme irresponsabilitat, un risc social de dimensions imprevisibles. És una realitat que semblava llunyana, pròpia dels Estats Units, però lamentablement ja està passant. Per prevenir conflictes violents shan de saber diagnosticar amb mitjans adequats; culpabilitzant simplement un brot psicòtic, com va dir la consellera, no ataquem de fons el problema que es viu a les aules; a més de faltar a la memòria de les víctimes, als seus familiars i a la simple intelligència de tots plegats. És impossible que el professorat faci front a tota aquesta nova complexitat de lalumnat, treballant amb menys recursos i sense la dignificació necessària duna professió que sha vist devaluada i menystinguda. Si volem, podem donar la culpa del que va passar als jocs dordinador o a una hora de tutoria que hauria necessitat lalumne agressor, però ens quedarem amb la superficialitat de la qual aquests dies tant nhan fet gala els mitjans. Vaig sentir una experta que culpabilitzava lexcessiva exigència acadèmica que podia tenir lalumne agressor. El resultat ara mateix és dun professor que ha mort a laula al costat daltres persones ferides, un centre traumatitzat i una comunitat educativa perplexa. Personalment no puc amagar el parallelisme amb lAbel, ell també donava socials, era interí i li agradava la seva professió. Tant de bo, aquesta desgràcia sigui la gota que fa vessar el got i sobrin ulls. Lendemà dels fets, a classe un alumne em preguntava: ahora vas a confiar en nosotros?.
Destacat: Els equips de professionals dels centres es troben desbordats amb un alumnat cada cop amb més necessitats mentre sestan retallant els recursos de tot tipus.
Una nova realitat de models de família, canvis socials, noves tipologies dalumnat i tot amanit amb la política de retallades del sistema públic. La suposada rendibilitat no entén de tots aquests canvis i ja sabem que per als caps pensants de leconomia liberal, la despesa en educació és una pèrdua de beneficis. Per a ells pesa més destinar diners públics a rescatar bancs, afavorir complexos de casinos o fer ulls clucs a levasió fiscal de les elits del país. En canvi no es qüestiona destinar diners públics a subvencionar escoles elitistes que segreguen per sexes o neguen la teoria evolucionista. Desmantellar el sistema públic per fer-ne simplement escoles gueto, és una enorme irresponsabilitat, un risc social de dimensions imprevisibles. És una realitat que semblava llunyana, pròpia dels Estats Units, però lamentablement ja està passant. Per prevenir conflictes violents shan de saber diagnosticar amb mitjans adequats; culpabilitzant simplement un brot psicòtic, com va dir la consellera, no ataquem de fons el problema que es viu a les aules; a més de faltar a la memòria de les víctimes, als seus familiars i a la simple intelligència de tots plegats. És impossible que el professorat faci front a tota aquesta nova complexitat de lalumnat, treballant amb menys recursos i sense la dignificació necessària duna professió que sha vist devaluada i menystinguda. Si volem, podem donar la culpa del que va passar als jocs dordinador o a una hora de tutoria que hauria necessitat lalumne agressor, però ens quedarem amb la superficialitat de la qual aquests dies tant nhan fet gala els mitjans. Vaig sentir una experta que culpabilitzava lexcessiva exigència acadèmica que podia tenir lalumne agressor. El resultat ara mateix és dun professor que ha mort a laula al costat daltres persones ferides, un centre traumatitzat i una comunitat educativa perplexa. Personalment no puc amagar el parallelisme amb lAbel, ell també donava socials, era interí i li agradava la seva professió. Tant de bo, aquesta desgràcia sigui la gota que fa vessar el got i sobrin ulls. Lendemà dels fets, a classe un alumne em preguntava: ahora vas a confiar en nosotros?.
Destacat: Els equips de professionals dels centres es troben desbordats amb un alumnat cada cop amb més necessitats mentre sestan retallant els recursos de tot tipus.