Opinió

Barcelona i Cambrils

Encara estem perplexos pels tristos fets d’aquest estiu, mai ens hauríem imaginat que el nostre municipi fos protagonista d’uns fets tan deplorables. A mida que passin els mesos, s’anirà publicant més informació, i ens aportarà llum a nombrosos aspectes que ara encara no sabem. Amb perspectiva podem anar desglossant els complexos eixos que podem utilitzar per analitzar un episodi tan lamentable com aquest. Aquests dies hem sentit tota mena d’experts, aquí un modest anàlisi, un més, i per fer-ho d’una forma planera he triat tres nivells de concreció:
Primer, l’internacional. Els atacs terroristes a la Rambla i a Cambrils, ens evidencia una vegada més la necessitat de prioritzar la prevenció i resolució de conflictes del Sud, quan la lògica que preval és l’explotació de recursos per part d’Occident, a canvi de subministrar-los armament. Cal recordar que ISIS o l’autoproclamat Estat Islàmic, va aparèixer a Iraq arran de la il·legítima invasió d’Iraq el 2003, a càrrec d’una coalició (amb Espanya) liderada pels EUA. Mentre Tony Blair va tenir l’honradesa de disculpar-se, el PP i en concret Jose M. Aznar encara té la santa barra de donar lliçons de democràcia. En l’endimoniat tauler geopolític d’Orient Mitjà, ISIS sempre s’ha nodrit, curiosament, de països aliats d’Occident com l’Aràbia Saudita i Turquia, països que reben armament espanyol. La revolta siriana de 2011 contra la dictadura dels Assad, va ser sufocada a sang i foc i va desembocar a una trista guerra civil on ISIS encara manté extensos territoris. Lamentablement ISIS s’ha convertit en referent per molts joves musulmans que no es reconeixen a les societats occidentals d’acollida. Aquí entrem en el segon nivell, el social. ISIS o DAESH ha substituït el paper que en el món musulmà tenia Al-Qaeda. La moderna presència a les xarxes ha estat un dels factors a guanyar-se aquest respecte entre sectors de musulmans que idealitzen la vida dels jihadistes, enfront d’unes societats occidentals que sovint els releguen a una crònica estigmatització. Els processos d’adaptació social d’aquestes comunitats de musulmans a casa nostra són relativament nous, s’ha fet molta feina aquests anys però encara estem aprenent a conviure amb societats multireligioses. Afegir el debat intern que viu l’islam, entre les corrents que volen viure una modernitat dins d’aquesta religió, en front les corrents més conservadores alimentades pels petrodòlars i els seus potents canals per satèl·lit. La islamofòbia i el grau d’exclusió social que sovint viuen aquestes noves generacions de musulmans europeus és relativament proporcional a l’aproximació a un islam tradicional i la possibilitat de simpatitzar amb el jihadisme.  És un tema molt complex, on cal la participació intensa de tots els agents socials. És difícil a casa nostra, però més complicat és el que es viu a l’estat francès. I finalment el tercer nivell, l’olla a pressió que suposa la proximitat del Referèndum. Hem tornat a viure una catalanofòbia desfermada a les xarxes i mitjans, l’ús miserable d’informació tergiversada amb l’únic objectiu de deixar malparada la Generalitat i tacar el moviment independentista. Insults i un descrèdit que no ha passat enlloc del món després d’uns fets com aquests. Molts mitjans han caigut en la simple morbositat, la manca de rigor i una manca de professionalitat que espanta. A mida que es fan públics detalls dels atacs, se’ns fa més difícil entendre errors descomunals: com és que les autoritats espanyoles no van informar de la presència d’un imam jihadista a Ripoll? Les teories conspiratòries tenen cap credibilitat? De moment cal tornar a la normalitat i la calma.