Opinió

Cruïlla d’asfalt i vies d’acer

La situació estratègica del nostre municipi ha condicionat el seu desenvolupament fins avui en dia. L’únic que ha canviat és que de ser una cruïlla de camins hem passat a una cruïlla d’asfalt i de vies fèrries que han disseccionat el terme municipal com si es tractés d’un pastís. En aquesta ocasió no pensava entonar el lògic lament sobre el “que vam ser” i el que “ja no som” que sempre se’ns acut davant de la transformació de Cambrils. A l’era de la revolució tecnològica, en què les distàncies es mesuren per minuts, resulta indispensable la construcció d’enormes infraestructures com les que literalment estan trinxant el Camp de Tarragona. La promoció dels mitjans de transport alternatius queden molt bé en una campanya electoral, però quan es governa és una altra cosa…

Ara assistim en directe als impactes que sempre hi ha darrere d’infraestructures d’aquest tipus: expropiacions que mai són prou ben pagades, enormes impactes visuals i mediambientals, estroncament de projectes familiars, tota mena de molèsties per als que a diari transiten per les immediacions de les obres…

El pendent del tiralínies que es traça sobre un plànol en un despatx a Madrid condiciona definitivament les explotacions agrícoles que queden enterrades sota de tones de terra d’un talús o les encasta entre una via de tren i una carretera. Els episodis que es van viure amb la construcció de l’autopista han tingut ara una segona part amb la variant de l’N-340 i la nova via del tren. Amb una incidència social menor, ja que el sector agrícola ha perdut molt del pes específic que tenia al municipi.

Però ens podem preguntar, aquesta serà l’última gran infraestructura? La proposta que estan formulant diverses ciutats de l’arc mediterrani peninsular de crear una línia fèrria dedicada al transport de mercaderies fa pensar que en un futur pròxim tornarem a assistir a nous processos d’expropiacions. Amb totes aquestes infraestructures que s’endinsen en paral·lel a la costa, no se’ns escapen les expectatives que generen en el sector immobiliari. Resulta oportú recordar les paraules pronunciades pel constructor cambrilenc Manuel Niñerola a Revista Cambrils, ara fa tres anys, quan va assegurar que la zona urbanitzada de la Costa Daurada hauria d’ocupar una franja de costa de 60 quilòmetres. Potser ens ho hem de prendre com a paraules profètiques.