Bicicletes
Les bicicletes són per a lestiu, i a Cambrils el nostre Ajuntament vol que també sutilitzin tot lany. La tradició ciclista cambrilenca és antiga i, per limitar-nos només a les dècades més recents, cal recordar la fundació de la Penya Cicloturista als anys setanta i la influència que daleshores ençà ha exercit en diverses generacions de convilatans. Des dun altre punt de vista, ja fa alguns anys que es van començar a crear carrils-bici, sobretot a mesura que sanava creant el passeig marítim de llevant i alguns nous vials. I així, poc a poc, hem aconseguit tenir una xarxa de 18 quilòmetres de carrils reservats per a les bicicletes, als quals en un parell danys, quan sacabi el passeig a la banda de ponent, se nhi podrien sumar sis o set més.
Però una cosa és tenir molts quilòmetres de carril-bici i una altra de diferent és que la bicicleta esdevingui un veritable transport alternatiu en un poble en què la gent està acostumada a agafar el cotxe per fer qualsevol cosa. Durant molts anys, els problemes de falta daparcament brillaven per la seva absència, o en tot cas eren cosa dun parell de mesos a lestiu, i encara segons a quines zones. I tot i que actualment la situació ja no sigui aquesta i la proliferació de vehicles a motor sigui una realitat tot lany, la veritat és que els costums costen molt de canviar. Si hi afegim la barrera psicològica, que no pas distància geogràfica, que per a algunes persones representa el fet dhaver de creuar la riera, la carretera nacional o la via del tren, encara trobarem més excuses per agafar el cotxe per a molts desplaçaments en els quals invertiríem molt menys temps si el féssim a peu.
Però lAjuntament està decidit a potenciar lús de la bicicleta en la nostra activitat quotidiana i per això, a part dorganitzar excursions i passejades, sha decidit a donar exemple a la resta del poble. Per això, ha comprat trenta bicicletes que utilitzaran els empleats de la corporació local per fer gestions arreu del territori municipal. De fet, ja fa alguns anys que la Policia Local ja utilitza la bicicleta per patrullar arran de platja, no sé si amb gran efectivitat en cas demergència, però sí amb una notable integració estètica en el paisatge de sorra, tovalloles, ombrel·les i banyistes. Però ara les bicicletes seran per a tots els funcionaris: larquitecte municipal que surt dinspecció dobres, lordenança encarregat danar a buscar la correspondència cada dia a loficina de Correus, o el revisor dels comptadors de laigua, suposant que encara existeixi aquesta feina. Cal suposar que també lalcalde i els regidors, tant de lequip de govern com de loposició, aniran en bicicleta al Parc del Pescador a presidir activitats lúdiques o culturals, o pujaran al Centre Ocupacional a participar en reunions cíviques.
És de suposar que abans de decidir la compra de les bicicletes, els regidors shan assegurat que aquests vehicles tindran prou nombre dusuaris perquè la despesa estigui justificada. No es pot negar que, com a gest mediàtic, la compra de les bicicletes ha estat un èxit. Però convé que també sigui una bona mesura des daltres vessants més econòmics. Per això, estaria bé que lAjuntament agafés el compromís de passar balanç daquí a un temps, daquí a un any, posem per cas. El balanç es podria referir a qüestions com els diners que shan estalviat les arques municipals en quilometratges pagats als treballadors, o en manteniment i gasolina de vehicles a motor, o la contribució que els treballadors municipals han fet a la preservació de la capa dozó, per posar només alguns exemples. I, ni que ho sembli, no és cap broma.