Som al sud
El terme municipal està ben trinxat aquests mesos per la coincidència de diverses obres que, després de molts anys de retard, sembla que ben aviat es començaran a fer. Estic parlant, sobretot, de la variant de la carretera A-7, la coneguda fins ara i encara ara, no ens enganyem com Nacional 340. Daquí a dos o tres anys, quan sacabi aquesta nova carretera, sacabarà una de les injustícies més grans comeses en aquesta part de Catalunya: les interminables i omnipresents cues que cada any, i ja no només a lestiu, cal suportar estoicament quan ens apropem a Cambrils. Milions de conductors de tot Europa deuen associar el nom del nostre poble a un viacrucis que, dany en any, ha esdevingut més cruel tant perquè cada cop hi ha més vehicles a la carretera com perquè, de mica en mica, moltes poblacions han anat aconseguit la seva variant. Ha estat és, de fet una injustícia històrica que ara sembla que té els dies, o els mesos, comptats. Confiem-hi i, de passada, comencem a pensar com la desaparició de la Nacional o la General, com encara en diu molta gent canviarà la configuració urbana. Només cal passar un dia per dins de Vila-seca per fer-nos-en una idea.
Tanmateix, just quan la variant comença a insinuar-se, es coneix una altra notícia daquelles que fan dir: Ja hi tornem a ser! Un altre cop la mateixa història. Em refereixo a lanunci de la concessionària dautopistes Abertis que ampliarà a tres o quatre carrils el tram entre la Jonquera i Salou. Per si no ho sabeu, en aquests moments Abertis és lempresa matriu tant del tram dautopista de Vila-seca per què encara nhi diem Salou? cap al nord (Acesa) com de Vila-seca cap al sud (Aumar).
Doncs resulta que Abertis mira al futur i troba una solució per donar resposta al previsible i constant augment de trànsit. I, a canvi de fer les obres, poder perllongar la concessió, naturalment. I la solució no és altra que ampliar la capacitat de lautopista. Per allà on ara passen dos cotxes alhora, daquí a dos o tres anys nhi passaran tres. Però només fins a Vila-seca. A partir daquí es veu que ja no cal. Deuen haver calculat que hi ha menys trànsit i que lautopista ja està bé com fins ara. O potser que els diners de la recaptació no compensa el cost de les obres. De raons sen poden trobar moltes, però el resultat serà que daquí a uns anys Cambrils, el primer poble amb només dos carrils, tornarà a ser un coll dampolla pels que circulin per lautopista.
No seria lògic defensar que lautopista tingués tres carrils fins a Cadis, o fins a València, si no hi ha dades que ho reclamin. És raonable admetre que no tots els trams han de tenir la mateixa capacitat. La pregunta és: per què el sud comença justament a Cambrils. Què té de diferent Cambrils de Vila-seca o de Tarragona? Formem part de la mateixa comarca geogràfica el Camp de Tarragona, parlem la mateixa variant dialectal, leconomia està totalment integrada, compartim els mateixos serveis. Magradaria saber qui i per què un bon dia, deu fer trenta o quaranta anys, va decidir que lautopista catalana sacabaria a Vila-seca Salou, en van dir aleshores i que lautopista valencianacomençaria a Cambrils. I que no calia que fos dasfalt amb ciment lleig i sorollós ja passàvem, que els vorals fossin de la mateixa amplada i que hi hagués tantes plantes a la mitjana. Efectivament, ja se sap que al sud no cal anar amb tant de compte i que amb poca cosa passem. Si ja és injust que hi hagi nordi sudmés incomprensible és que ens situin lequador en el lloc que no toca. Ho van fer i ho continuaran fent mentre els ho permetem.