Opinió

Com ser sostenible al puto Sud i no morir en l’intent

Som el puto Sud, cada vegada n’estic més convençut. Dins de Catalunya, irremeiablement i per sempre més, el Camp de Tarragona (per no parlar ja de les Terres de l’Ebre) som el puto Sud; més encara, les putes colònies del Sud: allà on hi ha les nuclears, la indústria química, els parcs eòlics... Per contra (o per tant) els serveis també són els del puto Sud, els de països subdesenvolupats.

La demarcació de Tarragona som la segona en nombre d’habitants de Catalunya (730.466 habitants, el 10,23% del total de la població –7.134.697–, en dades del 2006). Per allò que l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) anomena “àrees” (allò que serien les vegueries), la del Camp de Tarragona és la tercera en nombre d’habitants (553.004, el 7,75%).

Què vull dir amb això? Doncs el que de fa temps s’està parlant, que el Camp de Tarragona comença a ser una altra àrea metropolitana, però només ho és en xifres, perquè a l’hora de la veritat no tenim res a veure amb l’Àrea Metropolitana, l’única (la de Barcelona), l’única que existeix, l’única de la qual parlen els informatius, l’única que quan pateix problemes en el transport ferroviari sembla que el món s’acabi... Aquí, al Sud, potser és que ja estem acostumats als pocs combois, als habituals retards, a viatjar carregats de paciència i emparant-nos en tots els sants...

Parlant del servei de Renfe, entre Tarragona i Cambrils hi ha 11 combois al dia (11!) sense comptar els trens de llarg recorregut. I per al mateix trajecte però a l’inrevés (Tarragona-Cambrils) n’hi ha 10. I encara hem de donar gràcies a Déu! I per aquest trajecte de vint-i-pocs quilòmetres i uns 25 minuts paguem entre 1,55 euros i 2,20 euros. Doncs bé, intentant fer el símil amb els serveis de l’Àrea Metropolitana, entre Castelldefels i Barcelona Sants (un trajecte de més o menys la mateixa durada) hi ha 73 combois al dia (73!) i a un preu d’1,25 euros el bitllet senzill (que és molt menys, amb totes les possibilitats de descompte a través dels abonaments de 10 viatges, mensuals, mensuals il·limitats, integrats amb la xarxa de metro, ferrocarrils...).

Hi haurà qui trobarà que els casos no són comparables; òbviament, és una translació, perquè Tarragona (capital) no és Barcelona (capital) i Cambrils no és Castelldefels, ni en número d’habitants, ni en activitat econòmica... Però només és perquè ens fem una idea, a escala. No tinc les dades, però diàriament són moltes les persones que es desplacen, dins de l’àrea del Camp de Tarragona, a uns 20 quilòmetres de casa seva per anar a treballar, a estudiar, al metge, a fer tràmits administratius… i per a molts l’alternativa al transport públic (deficient, car i de vegades inexistent –i tema a banda seria el monopoli del servei d’autobusos–) és l’ús del transport propi (per cert, a Cambrils segons l’IDESCAT el 2005 hi havia 12.323 cotxes).

Amb tot això, les possibilitats de ser sostenible en el tema transports al puto Sud són molt escasses, a no ser que tinguis un horari hiperflexible o que no tinguis res més a fer que passar-te tot el dia esperant el tren o el bus. Per cert, que a les colònies del puto Sud també paguem els serveis del pròsper Nord.

Valgui per qui li valgui!