Quan anar en tren de Cambrils a Barcelona cada dia és una aventura
Mirant els horaris i les freqüències, potser aquestes són les mateixes que anys enrere, però, tal i com em comenten els usuaris, sembla que els trens triguen més temps en arribar al destí
Sempre m'ha interessat conèixer com funciona el transport ferroviari a Cambrils. Per això aquests dies he parlat amb diverses persones que habitualment agafen el tren per motius laborals per anar a Barcelona, a la "superterminal" que tenim al municipi des de fa 3 anys, quan es va posar en marxa el nou traçat ferroviari corresponent al Corredor Mediterrani.
Mirant els horaris i les freqüències, potser aquestes són les mateixes que anys enrere, però, tal i com em comenten els usuaris, sembla que els trens triguen més temps en arribar al destí. Si vols arribar a les 8 a Barcelona, has d’agafar el cotxe per anar a Vila-seca, assegurant-te que així arribaràs a temps. Això sense oblidar la supressió dels trens Avant per motius de la pandèmia i els problemes habituals de la xarxa ferroviària: endarreriments per problemes en la catenària, avaries, retards i cancel·lacions diàries: anar i tornar de Barcelona esdevé una aventura i una pèrdua diària de 4 hores de mitjana. A més de la incertesa sobre l'hora d'arribada i de tornada i si hi haurà algun lloc per seure.
És incomprensible com una modificació ferroviària amb una estació moderna, en la qual s'han invertit molts diners, ofereixi tan poc als cambrilencs i a les cambrilenques, així com a aquells que ens visiten per fer turisme. Això indica el continu dèficit en les inversions a Catalunya per part del PSOE i dels governs anteriors, que han invertit milions en l'alta velocitat però que han deixat oblidada la ciutadania, que es passa mitja vida esperant a les andanes i tarda hores en fer un trajecte relativament curt.
Com a Esquerra, el nostre interès principal són aquelles persones que cada matí agafen el tren. Per això lamentem la situació "aventurera" que els usuaris de Cambrils pateixen cada dia, una situació que actualment és responsabilitat de PSC-PSOE però que ha actuat exactament de la mateixa manera quan el govern de l’estat ha recaigut a les mans del PP.
La manca d'inversió i una planificació inadequada són els principals problemes de la gestió dels ferrocarrils i reflecteixen com els Serveis de Rodalies de Catalunya no són una prioritat per cap dels governs anteriors. I malauradament els interessos electoralistes deixen en segon pla la millora de serveis en àrees com Cambrils.
Esquerra ha fet moltes preguntes i intervencions al Senat i al Congrés sobre els dèficits i les promeses d'inversió i plans no executats de la xarxa ferroviària perquè tenim clar que potenciar el ferrocarril i preservar el dret a la mobilitat és fonamental com a alternativa a l'ús de l'automòbil, amb l'objectiu de dependre menys d'aquest últim i millorar la nostra qualitat de vida. Un bon servei de transport públic contribuiria a millorar el temps dels viatges i el medi ambient.
Per aquests motius, volem que l’estat espanyol ens traspassi les competències ferroviàries en serveis i infraestructures per preservar el dret a la mobilitat de la ciutadania i per una millor gestió. I quan diem competències, diem també el finançament corresponent. Treure’s de sobre la patata calenta de la gestió però no aportar el pressupost que cal per a tirar-la endavant amb garanties és anar de cap al fracàs.
En resum, seguirem denunciant a Madrid les dificultats en el transport de rodalies a Cambrils -i a la demarcació de Tarragona-, agreujades per la responsabilitat i la manca de sensibilitat i respecte del PSOE envers la ciutadania. La manca d'inversió i la planificació inadequada que resulta en l'escassetat de trens, afegida a les infraestructures, tot i comptar amb una estació nova a Cambrils, fan que la situació sigui més complexa cada dia i més generadora d’estrès i problemàtiques afegides per la ciutadania.
La manca d'atenció a les necessitats locals, la prioritització de projectes d'alta velocitat i la manca de promoció del ferrocarril com una opció sostenible de transport ens porta a una dependència excessiva de l'automòbil. És crucial que el PSOE i les autoritats competents assumeixin les seves responsabilitats, invertint en la millora del servei de rodalies i que ens traspassin les competències a Catalunya per a una millor gestió.
Per això és important que Esquerra sigui forta. Perquè cal algú que trepitgi territori i que conegui Cambrils. Algú amb poder suficient per collar els partits de govern i fer que, per fi, solucionin les nostres necessitats.