Un color per a Cambrils
El prestigiós Foment de les Arts Decoratives va endegar, aquesta darrera primavera, una curiosa iniciativa per tal de trobar un color que definís globalment la ciutat de Barcelona. Diversos dissenyadors i artistes van arribar a la conclusió que la ciutat presenta el color de la sardina. Aquest color és la conjunció de tres tonalitats, segons expliquen ells: el blau, el gris i els reflexos del trencadís. El blau és el color de la mar, que sempre ha estat important en la història de la ciutat. Daltra banda, el gris evoca el passat de Barcelona: és el color dels records, de lèpoca industrial i de la pedra de Montjuïc. Finalment el trencadís és laportació cromàtica del modernisme i representa la fusió de tots els colors reflectits per la llum mediterrània.
El fet de cercar un color per a una ciutat és una manera original de repensar-la i implica un esforç mental destablir lligams entre les formes dels espais i la història daquests espais. Al ple de la temporada destiu, voldria aparcar les temàtiques habituals daquesta columna per proposar als lectors aquest exercici cromàtic. És una ocasió per pensar la nostra ciutat com un fenomen total. És un exercici cognitiu didentificació dels elements que constitueixen el paisatge urbà i rural del municipi i posar-los una etiqueta de color. És un joc denginy amb la simbologia cromàtica i la interpretació cultural dels colors. És una posada en comú que va més enllà dels particularismes, amb lobjectiu dassolir un color representatiu per a tota la ciutadania.
Estic segur que tots coincidiríem amb els blaus que defineixen els límits del nostre paisatge: la mar, però també la tonalitat blavosa amb què els efectes òptics de latmosfera doten les muntanyes que ens encerclen. No podem oblidar el color de la terra, que és present en diversos elements: en el daurat de la platja (que dóna nom a la costa) i la pell bronzejada dels estiuejants, en el color de larquitectura vernacle, les restes de la muralla o lermita del Camí. És el color associat a la pagesia: els beixos de la terra llaurada i de lherba seca. Daltra banda, els tons pastel vénen imposats per la calitja que defineix la típica llum difusa de lestiu que va pintar Anthony Gross i la pols que dóna aquell verd apagat dels pins. El pas més difícil daquest exercici és trobar la combinació daquestes apreciacions colorístiques en alguna cosa anàloga a la sardina barcelonina. Se us acut alguna cosa?