Opinió

Un tema d’estiu: les molèsties de conduir per Cambrils

És ben notori que, durant els mesos de juliol i agost, la població de Cambrils es multiplica, cosa que implica una sobreexplotació de les infraestructures de la ciutat. Si fem un repàs a les valoracions de final de temporada que es fan cada any, comprovarem que la manca d’aparcaments i els col·lapses de trànsit són els temes més reincidents. Nogensmenys, aquests són un dels problemes destacats en l’enquesta encarregada recentment per l’Ajuntament per avaluar la seva gestió.

Tots els dirigents locals han fet mans i mànigues any rere any per tenir a punt, abans de la invasió canicular, prou àrees d’aparcament de vehicles. Els pàrquings improvisats a l’antic Villa Magdalena o al vial del Cavet, la trista zona del Pòsit, el pàrquing de SABA o l’àrea davant de l’Ajuntament, així com d’altres més efímers en són exemples. A més, l’entrada en funcionament de l’aparcament de la plaça de la Concòrdia engrossirà el nombre de places. Però no totes les mesures són ben vistes: l’ampliació de les zones blaves no ha estat gens popular, ja que condemna els veïns amb un tribut econòmic més. Cal remarcar que en altres poblacions costaneres del nostre país els ciutadans n’estan exclosos del pagament d’aquestes tarifes. Exceptuant, doncs, aquest tema, penso que s’ha avançat força en la provisió d’aparcaments, malgrat les moltes mancances existents. El problema, però, té una causa més estructural, lligada a la generalització de l’ús del vehicle i l’augment del parc automobilístic en els darrers decennis. Altres causes més profundes són l’increment de la mobilitat metropolitana, la crisi del transport públic i el model de ciutat difusa. Si més no, i sense entrar massa en aquesta qüestió, cal admetre que, en darrer terme, som els mateixos conductors els culpables d’aquesta supremacia automobilística.

D’altra banda, l’incivisme i la desesperació porten a estacionar malament, de manera que es dificulta la circulació de vehicles i vianants. Un dels motius del caos circulatori cal cercar-lo en l’estructura de la trama urbana. És evident que a Cambrils la major part dels carrers, fins i tot els més nous, s’han projectat incomprensiblement massa estrets per permetre el pas còmode dels vehicles. Aquest aspecte de difícil solució s’ha pogut comprovar bé aquest estiu al barri del Port: amb el tall circulatori ocasionat per les obres de la plaça de la Concòrdia, la principal via per travessar el barri era la rambla de Jaume I. Aquesta, veritable artèria distribuïdora de trànsit, és l’ase dels cops de la circulació. Si no fos perquè aquest carrer resulta indispensable per assegurar una part important dels aparcaments del barri, una reforma a fons de la Rambla (incloent-hi la plaça d’Aragó), una ampliació generosa de les voreres, implicaria el reforçament de la seva centralitat. Aquesta es manifestaria sobretot en la potenciació de l’eix comercial i en l’augment d’ambient de carrer. Crec, doncs, que ha quedat prou palesa la complexitat del problema de la manca d’aparcament i dels embussos de trànsit, un aspecte que preocupa molts ciutadans. Malgrat que s’hi poden trobar encara petites solucions, a mode de pegats provisionals, cal cercar els motius del problema en aspectes més profunds, més socials. És aleshores quan en som responsables tots els conductors.