Opinió

A ponent del port

Les urbanitzacions de ponent són una evidència del mal urbanisme practicat a Cambrils durant les últimes dècades dels setanta i els vuitanta. La manca d’un projecte de conjunt ha creat un teixit fet de pedaços (unitats d’actuació, en diuen), molt deslligats entre ells i gens integrats al nucli urbà. Aquesta deixadesa ha afectat, també, la façana marítima de ponent, però, en aquest cas, el resultat té un vessant positiu. En efecte, gràcies a les poques intervencions realitzades al passeig de ponent, aquest tros de terme encara presentava, fins fa pocs anys, racons relativament verges. No es pot negar, però, que molts trams d’aquest passeig litoral, que va del port a la riera de Riudecanyes, es troben en molt mal estat i necessiten un arranjament urgent. Per aquest motiu, s’ha aprovat un projecte per intervenir-hi definitivament de manera integral. Ara que ja se saben els detalls de l’obra, que ha estat adjudicada pel Ministeri de Medi Ambient a una constructora valenciana, han sorgit diverses veus, de pura iniciativa popular, sol·licitant que no comenci l’obra per poder revisar el projecte. N’hem de parlar.

El passeig marítim de ponent presenta un encant que fa que moltes persones el preferim al de llevant. Simplement, es tracta de dos estils diferents. Seria bo, ja que el municipi té la sort de tenir dos passejos, que el de ponent fos substancialment diferent al de llevant. Aquest darrer, que va des del port de Cambrils al terme de Salou, va ser construït entre 1987 i 1994, i va comportar, alhora, una important operació de regeneració d’aquelles platges, llavors prou malmeses. Es tracta d’un passeig continu, completament pavimentat i d’urbanització uniforme. Mentrestant, en aquella mateixa època, a Gavà (Baix Llobregat) s’executava una important remodelació de la façana marítima amb un projecte totalment diferent al cambrilenc. L’arquitecta barcelonina Imma Jansana hi va dissenyar un passeig marítim tou, és a dir, amb un protagonisme mínim del ciment i l’asfalt, però amb un acurat treball paisatgístic, que mirava de preservar al màxim l’ecosistema de la platja i d’enfortir la relació amb el mar. Aquest projecte va merèixer un premi FAD d’arquitectura exterior el 1993.

Aquest hauria de ser, doncs, l’esperit del projecte del passeig marítim de ponent: un espai no uniforme, adaptat a cada sector i respectuós amb el medi. Un nou espai atractiu, un passeig diferent als altres existents, pensat més aviat per als passejants amants d’ambients menys intervinguts. No es tractaria tant d’urbanitzar i cimentar, com de recuperar i endreçar. Reconstruir, no construir; refer, no desfer. Fins i tot hi ha qui pensa en no tocar res o, almenys, no gaire cosa. A més, en alguns punts, podria aplicar-se una recuperació de l’espai natural: a les desembocadures dels barrancs, a la cava de l’Ardiaca o a la riera de Riudecanyes. Un canvi de criteris, més ajustat als corrents actuals, i que aportaria el valor de la diferència, aquest intangible tan vulnerable pel qual hauríem d’apostar. Així, no tindríem un passeig igual a tants d’altres com es troben per la costa peninsular, sinó un espai de bon gust urbanístic i innovador. I alhora en resultaria un cost i una gestió més econòmics, a banda de satisfer el desig de molts usuaris. Penso que és una aposta possible i que encara som a temps de dur-la a terme amb la voluntat del nostre Ajuntament.

Manel Tarés és físic i historiador