Opinió

Àngel Recasens

A començaments del passat mes d’agost, va morir després d’una llarga malaltia Àngel Recasens Galbas, un cambrilenc molt conegut al nostre poble per la seva intensa dedicació a la música. La creació i direcció de la Coral Verge del Camí i, paral·lelament, del Festival de Música de Cambra, són probablement els dos fets més coneguts i recordats. Però l’Àngel Recasens va tenir també, especialment les darreres dècades de la seva vida, una extraordinària projecció musical a nivell internacional, no sempre ni coneguda ni valorada entre nosaltres. Pocs dies després de la seva mort, un comentari enviat a Revista Cambrils Diari Digital, tan actiu amb altres notícies, es lamentava: “Ens hauria de caure la cara de vergonya: mor un cambrilenc internacional i no fem cap comentari.” I és que, efectivament, només hi va haver dos comentari –l’anterior inclòs– a la notícia de la seva mort.

No és la meva intenció buscar culpables ni fer retrets, però sí que m’ha semblat oportú reproduir aquest mes en aquest espai, amb permís del director de la Revista, alguns fragments d’alguns articles publicats aquestes darreres setmanes sobre el nostre convilatà i en els quals es posa de relleu la seva gran rellevància en el panorama musical espanyol i internacional.

El País, 10 d’agost de 2007. “Àngel Recasens, un músic senzill i savi”, signat per Juan Ángel Vela del Campo. “No dóna treva l’estiu de 2007. Orfes de Bergman i Antonioni, ni tan sols la música suposa un respir. […] Àngel Recasens era un savi. I com a tal havia arribat al privilegi de la senzillesa, de la humilitat. Es considerava ell mateix com un simple mestre de capella, i li agradava que li diguéssim així.”

“A més de la seva dedicació a la música espanyola, o de la seva inaudita i eficaç claredat a l’hora de dirigir, el que distingia Àngel Recasens és el seu fabulós coneixement de les veus. D’elles treia el millor del millor i això conduïa a interpretacions fora de sèrie en els llocs més recòndits. Els cantants habituals d’altres grans directors, com Gardiner, se’l rifaven. Però Recasens anava a la seva. No es complicava la vida en esforços inútils. […] El buit que deixa Àngel Recasens és dolorós. Musicalment i humanament. Quina pèrdua inútil. És impossible fer-nos-en a la idea. I molt menys acceptar-la. L’estiu de 2007 és vertaderament salvatge.”

Revista “Variaciones”. Octubre de 2007. “La crítica el considera una autoritat en el camp de la música coral i vocal d’Espanya. És conegut a tot Europa per la seva metodologia pedagogicomusical aplicada al Conservatori Professional de Música de Vila-seca i Salou fins a l’any 1986. A més d’aquest centre, Àngel Recasens va fundar cinc escoles de música més, un curs internacional i dos festivals internacionals. Constant investigador i analista, ha impartit més de 150 seminaris, conferències i cursos de direcció coral a Alemanya, França, Mèxic, Cuba i Espanya. En reconeixement d’aquesta extraordinària tasca, va ser nomenat membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (Barcelona). Després d’un temps apartat dels escenaris, va fundar el 1994, juntament amb el musicòleg Albert Recasens, el conjunt Capilla Príncipe de Viana, especialitzat en la praxis històrica, que el 2005 es va convertir en La Grande Chapelle. Actualment estava abocat a retre justícia al repertori vocal espanyol del Renaixement i el Barroc, així com a difondre obres i compositors poc coneguts. La seva dilatada experiència i el seu coneixement de les veus eren, a parer de la crítica especialitzada, els pilars de les seves interpretacions, qualificades d’equilibrades, elegants i plenes de matisos, lluny d’allò artificiós i efectista”.

Xavier Bas és periodista