Opinió

Què és patrimoni arquitectònic?

L’article “Patrimoni ‘histèric’” de Marcel Blàzquez, publicat al darrer número d’aquesta Revista, ha resultat ser una reflexió excel·lent amb vocació de denúncia de les arbitrarietats que mouen la política sobre el patrimoni històric a Cambrils. L’inici de la construcció del campanar de l’església de Sant Pere ha retratat, com un llibre obert, la manera de fer en matèria de preservació arquitectònica a casa nostra. Després d’anys de decisions incoherents per a aquells que mirem de trobar una pauta comprensible sobre els criteris utilitzats per tractar el contingut i la forma urbana antics del nostre municipi, tant al Barri Antic, com a la Platja, la Pallissa, el Raval de Gràcia o les partides rurals que s’han anat incorporant, en fagocitosi, a la trama de la ciutat, cal acceptar de mal grat que no existeix cap motiu racional que guiï aquestes actuacions: mentre que alguns apliquen alegrement el lema del laissez-faire (deixeu fer), altres els mou el laissez-chuter (deixeu ensorrar).

Ara ja no és hora d’entrar en el debat creat sobre la conveniència de construir aquest campanar, primer, i sobre la decisió de sufragar-lo amb fons comuns, després. Si els veïns ho han volgut així, endavant. Ara bé, seria bo de remenar hemeroteques per comprovar quina quantitat de diners (tant en termes absoluts com en termes relatius sobre el muntant del pressupost) va destinar l’Ajuntament, fa pocs anys, a altres obres d’esglésies cambrilenques, com la restauració de la façana i la culminació del campanar de Santa Maria o la substitució del teulat de l’ermita del Camí. Deixant tot això de costat, aquesta vegada voldria incidir en la manera com molts dels nostres polítics (i, per tant, persones que prenen decisions que afecten la col·lectivitat) entenen el concepte de patrimoni arquitectònic. En efecte, en el ple que aprovava la subvenció municipal a les obres de Sant Pere es van sentir declaracions aberrants com: “És responsabilitat municipal conservar el patrimoni municipal” o “Això és patrimoni per damunt de tot”. Això fa pensar que, malauradament, hi ha qui confon les idees sobre què significa patrimoni cultural.

El patrimoni és una herència i, alhora, una finestra a les mentalitats del passat. Per tant, el patrimoni ha estat produït necessàriament en el passat, tot i que es fa lloc en el present. El patrimoni arquitectònic és difícil d’entendre sense el seu context, perquè abraça molt més que monuments o edificis singulars, i s’estén a carrers, conjunts d’habitatges o petits detalls. Recuperar uns plànols vells i voler acabar l’obra que havia concebut l’arquitecte aleshores, alçant un campanar a l’església de Sant Pere o col·locant una caputxa postissa al de Santa Maria, són actuacions prou lícites, amb més o menys encert. Però, ara bé, aquests edificis han perviscut molts anys sense concloure’s (igual que la façana de la catedral de Tarragona, que tampoc està acabada del tot), sense que això signifiqui que no hagin estat capaços de satisfer les funcions que se’ls demanava. La intimitat d’aquests edificis rau en el fet que porten temps sent viscuts per la gent i formant part del paisatge urbà. Persones de diverses generacions els hem viscut, els hem retingut en la memòria visual i sensual. Això és patrimoni: experiència acumulada. La resta són afegits que, si tenen qualitat, podran engruixir el patrimoni local en el futur. Potser d’aquí cent anys, contemplarem així el nou campanar de Sant Pere: com un patrimoni d’inicis del segle XXI.

Manel Tarés és físic i historiador