Opinió

Així ens va

Darrerament, i ja fa uns quants anys, a Catalunya i també a Espanya, han entrat en circulació una sèrie d’informes sobre el nivell i la qualitat de l’educació que reben els nostres fills. Es parla de quants aproven i suspenen, de la classificació que ocupem en el rànquing europeu i de què fan a Finlàndia.

Ara s’ha aprovat un decret (el Decret 142/2007) pel qual l’assignació horària mínima per a l’assignatura d’Educació Física queda notablement disminuïda respecte del decret anterior (Decret 95/1992), en concret passa de 525 hores a 385, quedant unes hores anomenades “de lliure disposició” (665).

Això afecta bàsicament l’etapa de Primària, en què els nens passaran de tenir dues hores setmanals a una. En realitat no deixa de ser una més de les moltíssimes divagacions que hem rebut en els darrers anys. Després passaré a explicitar millor algunes opinions, però el fons de la qüestió sempre és el mateix: l’egoisme, la prepotència, la poca receptivitat, la ignorància i la desorientació d’una sèrie de polítics que fa més de deu anys que no paren de provocar canvis en el sistema educatiu català.

De vegades parlo amb gent i em comenten que per què fem tants canvis a l’escola. Doncs mireu, tot ve donat. Quan és Catalunya perquè és Catalunya, quan és Espanya perquè és Espanya. Tots es tiren la culpa els uns als altres i la casa por barrer. No hi ha dret que quasi cada any dels darrers deu haguem d’assumir canvis que a la llarga tornen a ser modificats. Els nostres polítics són incapaços de fer un gran pacte que provoqui un sistema d’ensenyament sòlid, on tots hi estiguin d’acord, vetllant per l’educació i l’aprenentatge dels nostres fills, i per la qualitat del nostre futur, i que passi per sobre dels capricis del/de la conseller/a de torn i dels seus equips, perquè, és clar, al ser d’un color diferent de l’anterior s’han de fer canvis, tancant els ulls i tirant pel dret.

Pel que fa a les hores de menys de l’Educació Física, són un pas més, per mi clarament equivocat. No només perquè jo formo part d’aquest col·lectiu, sinó per moltes altres coses:

– Des del punt de vista de l’increment del sobrepès i de l’obesitat infantil (26,3% i 16,9% respectivament) la pràctica d’exercici físic no hauria de disminuir sinó més aviat augmentar.

– La població infantil ja és prou sedentària (TV, Internet, jocs multimèdia...), alguns l’únic exercici que fan a la setmana són les hores d’EF. I què fem? Reduir-les.

– Segons l’OMS, “per a un bon desenvolupament infantil i juvenil els nens haurien de fer un mínim de cinc hores d’EF a Primària i tres a Secundària. Aquí i properament, una.

– El bon desenvolupament corporal i psíquic del nen, així com el seu coneixement queda en entredit. Això sí, farem moltes hores dins del pla de l’esport, però fora de l’horari lectiu.

– Estem inundats de campanyes de sensibilització per prevenir infinitat de malalties, addiccions, drogodependència, afectivosocials, i contràriament volem reduir la pràctica d’exercici físic a l’escola.

– Potser l’EF encara és considerada per alguns com allò que ells van viure: patiment, marcialitat, exèrcit, i que qualsevol que miri el futbol per la tele pot impartir. Doncs no, sortosament.

– Tota la força que aquesta matèria pren en la seva pràctica (integració, convivència, coneixement corporal, socialització, autonomia, creixement harmònic...) s’ha de veure reduïda? Per què?

Ara, això sí, anem a Finlàndia a estudiar i copiar el seu sistema educatiu. I què passa amb la diferència de clima, de costums, d’hàbits? A quina hora es lleven a Finlàndia per anar a l’escola? A quina hora s’acaba l’escola a Finlàndia? Quan tanquen les botigues a Finlàndia? A quina hora sopen i van a dormir a Finlàndia?

Tot això no deu ser gaire important, però aquí tindrem un sistema educatiu com el finlandès. Quina gràcia. Serà que aquí no en sabem prou per tenir el nostre propi sistema. Que provin d’unificar criteris de veritat i que no s’omplin tant la boca amb el “gran pacte per l’educació” que mai no arriba. Quina llàstima.

Per cert, quantes hores d’Educació Física a la setmana fan a Finlàndia?

Joaquim Borràs és llicenciat en Educació Física i entrenador personal