Opinió

Que perduri la il·lusió

En els dies de Nadal i Reis, els adults tenim l’oportunitat de reviure la il·lusió de quan érem petits. En aquells temps el que ens explicaven sobre els Reis ens semblava màgic i fantàstic, il·lusió que era coartada d’un dia per l’altre, trencant la innocència sense poder pair-ho. Una innocència molt infantil que avui dia ha canviat. Els pares d’avui tenim l’oportunitat de fer-ho diferent.

Hi ha una dita popular que diu “De ilusión también se vive” i res més lluny de la realitat, dins un món amb tanta violència i desastres els nostres nens necessiten d’aquest recurs per imaginar un món millor, un món diferent que ells poden crear si tenen il·lusió. A mesura que van creixent, van coneixent i interioritzant el seu entorn, van desenvolupant la capacitat d’analitzar la informació. A partir d’una certa edat (dels 7 als 9 anys aproximadament) comencen a utilitzar les eines d’anàlisi i selecció de la informació. Aquest procés és gradual i no s’arriba a la plena consolidació fins als 12 o 14 anys.

Tornant al tema de la il·lusió, quan els nens pregunten coses sobre els Reis (dubtes que tenen) el que cal per donar-los eines és fer de guies perquè ells vagin pas a pas fins a resoldre el seu dilema (per exemple: “Els nens del cole m’han dit que els reis són els pares?”). Per guiar-los no hauríem de fer afirmacions radicals sinó intentar donar resposta als seus dubtes amb altres camins que ells puguin investigar (per exemple: “I tu què creus?”, “Com poden estar a la cavalcada els pares?”) i així arribarà un dia que ells sols resoldran l’entrellat i estaran satisfets d’haver resolt l’enigma sense sentir-se enganyats, ja que els haurem ajudat a arribar a la seva fita. Ajudar que la il·lusió perduri està a les nostres mans, no podem viure en un món sense il·lusió.

Sílvia Manresa és pedagoga, especialista en estratègies d’aprenentatge i orientació escolar
silviamanresa@hotmail.com