De Cambrils a Reus
Temps enrere ja vaig dedicar un article a la pretensió de lAjuntament de Cambrils, secundat per la Cambra de Comerç de Reus, de convertir la carretera de Misericòrdia en una autovia de dos carrils en cada sentit. Deia en aquell article que, per mi, no era necessària lobra perquè, de fet, falta ben poc perquè fos ja realitat una via ràpida de comunicació entre les dues principals poblacions del Baix Camp. Una circumstància que ja sha produït des que fa un parell de mesos ha entrat en servei la variant de lA-7: si volen anar per via ràpida entre Cambrils i Reus només cal seguir fins a les Quatre Carreteres i daquí enllaçar amb lautovia que puja de Salou a Reus.
El recorregut és una mica més llarg, però què són tres o quatre quilòmetres més si el temps de viatge sescurça? Perquè avui en dia, amb mitjans de transport motoritzats, les distàncies no es mesuren en quilòmetres sinó en minuts. El trajecte més curt no és ja la línia recta sinó el que ens permet salvar dos punts del mapa en el menor temps possible. I això ja no depèn dels metres a recórrer, importants en lèpoca de la tracció animal, sinó de les característiques de la via i, sobretot, de la densitat del tràfic.
Tornant a la carretera de Misericòrdia, la Generalitat ha presentat un projecte per millorar-ne el traçat, però conservant un únic carril per sentit, com ara. La proposta ha plantejat de nou la petició de lajuntament cambrilenc i la cambra reusenca de fer-hi una autovia. Les dues institucions han afegit una altra petició: que la carretera no mori a lA-7 més coneguda com la General o la Nacional sinó que es perllongui fins a arribar al vial del Cavet. Això sí que em sembla molt sensat i necessari, ja que evitaria que el trànsit que té origen o destí al nostre barri marítim o a les urbanitzacions de llevant, i que és molt important, hagi de passar per força per la riera dAlforja.
En algun lloc he llegit que lAjuntament de Cambrils argumenta que si entre Reus i Salou hi ha una autovia, també nhi ha dhaver una entre Reus i Cambrils. Ja em perdonaran si la cita és apòcrifa o inexacta, però em sembla un argument de molt poc pes, vist limpacte ambiental i paisatgístic que una autovia comporta. I també perquè, com ja he dit abans, ja hi ha una autovia entre Reus i Cambrils, passant per les Quatre Carreteres. I fins ara no he sentit a dir de ningú que aquest tram no estigui en bones condicions o que shi produeixin embussos. Certament, hem hagut de prendre molta paciència durant els dos o tres anys que han durat les obres de lA-7, però ara ja han acabat i el resultat és excel·lent pel que fa a les comunicacions cap al nord, en direcció a Tarragona.
No tinc la mateixa sensació respecte als accessos entre Cambrils i la nova A-7. Com que el nou traçat sallunya bastant del poble, cal optar entre deixar-la abans de la carretera de Vilafortuny o bé per la carretera de Montbrió. I aquesta darrera opció no és pas còmoda, amb successives rotondes a salvar i unes entrades al nucli urbà per la Parellada o per lantic traçat de lN-340 que no estan preparades per absorbir el volum de trànsit que ara hi arriba. Les obres que aquestes setmanes es fan a lenllaç de lantiga N-340 i la carretera de Montbrió milloraran segurament la connexió. Confiem que acabin aviat i no ens esperi un altre estiu conflictiu. Després de tanta espera, ens mereixem ja alguna cosa millor.
Xavier Bas és periodista
El recorregut és una mica més llarg, però què són tres o quatre quilòmetres més si el temps de viatge sescurça? Perquè avui en dia, amb mitjans de transport motoritzats, les distàncies no es mesuren en quilòmetres sinó en minuts. El trajecte més curt no és ja la línia recta sinó el que ens permet salvar dos punts del mapa en el menor temps possible. I això ja no depèn dels metres a recórrer, importants en lèpoca de la tracció animal, sinó de les característiques de la via i, sobretot, de la densitat del tràfic.
Tornant a la carretera de Misericòrdia, la Generalitat ha presentat un projecte per millorar-ne el traçat, però conservant un únic carril per sentit, com ara. La proposta ha plantejat de nou la petició de lajuntament cambrilenc i la cambra reusenca de fer-hi una autovia. Les dues institucions han afegit una altra petició: que la carretera no mori a lA-7 més coneguda com la General o la Nacional sinó que es perllongui fins a arribar al vial del Cavet. Això sí que em sembla molt sensat i necessari, ja que evitaria que el trànsit que té origen o destí al nostre barri marítim o a les urbanitzacions de llevant, i que és molt important, hagi de passar per força per la riera dAlforja.
En algun lloc he llegit que lAjuntament de Cambrils argumenta que si entre Reus i Salou hi ha una autovia, també nhi ha dhaver una entre Reus i Cambrils. Ja em perdonaran si la cita és apòcrifa o inexacta, però em sembla un argument de molt poc pes, vist limpacte ambiental i paisatgístic que una autovia comporta. I també perquè, com ja he dit abans, ja hi ha una autovia entre Reus i Cambrils, passant per les Quatre Carreteres. I fins ara no he sentit a dir de ningú que aquest tram no estigui en bones condicions o que shi produeixin embussos. Certament, hem hagut de prendre molta paciència durant els dos o tres anys que han durat les obres de lA-7, però ara ja han acabat i el resultat és excel·lent pel que fa a les comunicacions cap al nord, en direcció a Tarragona.
No tinc la mateixa sensació respecte als accessos entre Cambrils i la nova A-7. Com que el nou traçat sallunya bastant del poble, cal optar entre deixar-la abans de la carretera de Vilafortuny o bé per la carretera de Montbrió. I aquesta darrera opció no és pas còmoda, amb successives rotondes a salvar i unes entrades al nucli urbà per la Parellada o per lantic traçat de lN-340 que no estan preparades per absorbir el volum de trànsit que ara hi arriba. Les obres que aquestes setmanes es fan a lenllaç de lantiga N-340 i la carretera de Montbrió milloraran segurament la connexió. Confiem que acabin aviat i no ens esperi un altre estiu conflictiu. Després de tanta espera, ens mereixem ja alguna cosa millor.
Xavier Bas és periodista