Opinió

Magazín cultural

A Barcelona començaven l’any nou amb una publicació destinada a tenir un gran impacte en la difusió cultural de la capital catalana. Time Out és un setmanari sobre programació cultural i tendències urbanes creada a Londres el 1968, un any molt significatiu en la revifalla de la cultura europea. D’aleshores ençà s’han creat edicions en diverses ciutats del món i Barcelona és l’única de l’Estat espanyol que compta amb edició pròpia, apadrinada pel Grup Cultura 03 (revistes Sàpiens i Descobrir Catalunya, editorial Ara Llibres, etc.) El magazín aconsegueix exposar de forma molt pràctica la gran munió d’actes culturals programats cada setmana a la ciutat: cinema, teatre, exposicions, fires, concerts i altres esdeveniments; i també inclou reportatges, crítiques i entrevistes diverses sobre cultura i temps d’oci (gastronomia, locals, botigues, llibres). És, doncs, un aparador imprescindible per donar difusió al gran nombre d’actes culturals que hi tenen lloc i, alhora, una guia ordenada i completa de l’agenda cultural, molt útil per no embafar-se abans d’hora i estar al corrent de tot. La presentació del projecte portava el següent lema publicitari, prou encertat: “Si t’avorreixes és perquè vols”. És més, aquest projecte periodístic cobra especial rellevància en utilitzar el català com a llengua vehicular, demostrant que vol estar més aviat al servei de la població autòctona que no pas dels passavolants. Mirant-s’ho des de casa nostra, a la costa, a vegades dóna la sensació que la difusió dels principals actes culturals estigui pensada més per al turista que no pas per al ciutadà.

És en aquest sentit, la difusió de les activitats culturals posant en contacte directe l’oferta amb els possibles consumidors, que seria bo reclamar la creació d’una publicació similar a la Time Out barcelonina destinada exclusivament a l’àrea del Camp de Tarragona. Aquesta regió, que compta amb una població de més de mig milió de persones, presenta una programació cultural incipient i fràgil, però, al cap i a la fi, és la que alimenta el temps d’oci dels seus ciutadans. Malgrat la inestabilitat de les programacions, massa dependents de les institucions públiques i, per tant, canviants segons bufen els vents de les polítiques municipals, i l’existència de nombrosos projectes culturals que no aconsegueixen arrencar i consolidar-se o de simples esdeveniments efímers, no és menys cert que cada dia, especialment durant els caps de setmana i els dies festius, se celebren diversos actes culturals a les ciutats i viles del Camp. Per exemple, en els darrers anys s’ha incrementat el nombre de teatres i auditoris (també aviat a Cambrils) i es comença a apostar per la producció pròpia (com ara, el Centre d’Arts Escèniques de Reus), tot i que en aquest sector de la cultura la iniciativa privada sigui gairebé inexistent. Diverses associacions i entitats treballen en l’àmbit municipal per mantenir una programació cultural al llarg de l’any, com ara Tarragona Cultura Contemporània, especialment enfocada a la creació de qualitat i que compta ja amb una publicació per difondre les seves activitats. No s’han d’oblidar les festes majors, que combinen tradició amb la concentració de diversos actes culturals, com concerts o representacions.

No és fàcil, doncs, seguir què fan a les poblacions de la rodalia un cap de setmana qualsevol i, sovint, el desconeixement es produeix respecte als actes del propi municipi, malgrat la gran quantitat de fulletons que s’editen i que s’emporten una part important del pressupost municipal de Cultura i Festes. Una publicació periòdica exhaustiva podria ser el punt de trobada de tots aquests actes, tant els oficials com els més improvisats, els institucionals com les iniciatives privades. Aquesta proposta és interessant quan cal, per damunt de tot, animar les iniciatives culturals de les nostres comarques amb la finalitat de crear una indústria cultural autòctona (una mera utopia?). És una manera de donar cohesió al territori aprofitant les hores que podem compartir durant el temps d’oci, així com de satisfer aquell tòpic d’invertir en cultura. Però, sobretot, d’invertir en la ciutadania.

Manel Tarés és físic i historiador