Opinió

Ja corres?

Fa dos mesos, o dos articles, parlava dels beneficis de l’ús de la bicicleta. Avui em centraré en una altra de les formes d’exercici més senzilles i naturals que existeixen, però alhora també més efectiva per obtenir rendiment i salut.

Córrer és una activitat natural de la persona. Tècnicament diríem que és una habilitat motriu bàsica, ja que l’home corre des de fa milers d’anys, per raons i motius diversos als que avui ens ocupen.

El fet de plantejar-se anar a córrer, però, no es pot prendre a la lleugera, és a dir, tot ha de tenir una raonament correcte. Primer has de buscar els objectius de perquè vols anar a córrer, després veure si saps córrer (ja sé que tothom en sap, però no és el mateix córrer 10 metres que 10 quilòmetres). La condició física marcarà la línia a seguir en aquest darrer aspecte. El principal és que hi hagi ganes.
Amb les ganes, ja només ens hem de comprar unes bones bambes, ja que el peu i, per tant, tota la cadena cinètica que el segueix (turmell, genoll, maluc, raquis) farà milers d’impactes, i aquests han de ser esmorteïts i absorbits de la millor forma possible. A partir d’aquí ja podem començar. El consell més important és, com sempre, no voler fer-ho tot el primer dia, ja que podem provocar malestar, i, per tant, no tornar a sortir a córrer durant molts dies. Si no ets un habitual de córrer et recomano que comencis caminant un minut i corrent dos minuts, fins arribar a un total de 15 minuts. Després descansar quatre o cinc minuts i tornar-ho a repetir. A l’acabar sempre hem de fer entre 30 i 50 abdominals com a mínim i estirar bé els músculs de les cames, com a mínim. Aquesta rutina és vàlida per fer-la dues setmanes, durant tres dies a la setmana. A partir d’aquí anar invertint i reduint el temps de caminar.
Per als que ja sou habituals, i també per als que s’inicien, comentaré alguns dels beneficis que es poden obtenir, sempre que hi hagi continuïtat:

− Les articulacions estaran més lubricades i flexibles, augmentant el gruix dels ossos de les cames i peus.

− Durant l’exercici, hi ha un drenatge sanguini de la majoria de teixits i òrgans, excepte els que s’utilitzen directament. Durant la recuperació les venes i artèries es dilaten per a admetre un major volum de sang i dirigir-lo als òrgans que ho necessiten.

− Corrent, alliberem endorfines, que produeixen una sensació de benestar i una exaltació de l’ànim.

− Si correm a ritme elevat, l’organisme produeix més hormones de creixement, s’estimula el desenvolupament muscular, els greixos es descomponen més ràpidament i augmenta el nivell en sang de la tiroxina, encarregada d’augmentar la síntesi de proteïnes i d’intensificar la producció de mitocòndries.

− Muscularment, augmentem la quantitat de vasos i capil·lars que subministren sang i nutrients a les cèl·lules dels músculs, elevant el nivell d’enzimes aeròbiques.

− Amb tres sessions de 30 minuts a la setmana podem cremar entre 1.300 i 1.800 calories, cosa que ajuda a disminuir el percentatge de greix corporal.

− Les parets del cor augmenten de gruix i els ventricles es fan més grossos, reduint el pols en repòs en més d’un 20%.

− Per últim, córrer entre 25 i 50 quilòmetres a la setmana millora el sistema immunitari.

Bé, anima’t i prova-ho, és fàcil, barat i tens molt terreny per endavant.

Joaquim Borràs és llicenciat en Educació Física i entrenador personal