Opinió

Aventures i desventures d’un consumidor internauta

La veritat és que resulta curiosa la insistència amb què algunes companyies ens estan matxacant cada dia per telèfon oferint-nos solucions d’ADSL per a les nostres llars. Potser el rànquing dels més insistents l’encapçalen els amics del Ya.com. Xiquets, quina creu de comercials, sembla que estiguin abonats. Generalment la seva tàctica és trucar a les hores que calculen que rondes per casa, o sigui, a l’hora de dinar o al vespre. Que bonic és rebre una trucada des d’un telèfon anònim i sentir quan despenges aquella dolça i càlida veu sud-americana que t’intenta encolomar l’ADSL de torn. Si vius amb els pares la cosa pot empitjorar, normalment t’avisen que ha trucat un senyor o una senyora per no sé què de l’ADSL, però que tranquil que ha deixat recado que tornarà a trucar. Quan finalment algun dia, trucada darrere trucada, t’enganxen i et comencen a fotre el rotllo de “somos compañía tal i pascual i queremos ofrecerle la solución ADSL más económica del mercado...”. Pots adoptar tres postures. La primera és mentir vilment, l’aconsello perquè acostuma a funcionar i pots arribar a quedar bé, fes-te passar també per sud-americà contestant un breu i escuet: “No, no, el señorito de la casa no se encuentra en estos momentos...”. Ara bé, aquesta solució necessita de certs dots comicoteatrals que no totes les persones dominen a la perfecció. Per a les que no s’atreveixin, hi ha la solució que denominaríem ‘evasió passiva’. Cal intentar donar al venedor arguments curts i convincents com els següents: que ja estàs content amb la teva actual companyia, que has tingut males experiències al fer canvis d’operadora, que prefereixes pagar una mica més i estar tranquil, que ja és la quinzena trucada que reps de la mateixa companyia intentant vendre el mateix producte. La idea és anar desmuntant a poc a poc l’interlocutor tot rematant la jugada amb una frase del tipus “estic molt content de la informació comercial rebuda però no desitjo contractar els seus serveis”. I molts pensaran que aquesta tècnica és de “matxaca” i que és molt bonic aconsellar tenir paciència si t’estan tocant el que no sona cada dia. Per als que ja s’ensumen la tercera postura, la de penjar sense miraments, els recomano que no ho facin i menys descarregant insults o males maneres, hem de ser conscients que a l’altra banda tenim un bon home o dona que s’està guanyant la vida, sovint amb un sou miseriós complementat amb plusos en funció del nombre de vendes efectuades. Si de cas contesta amb un abrupte “ho sento però no el puc atendre”, però no amb insults o males maneres perquè hi ha la possibilitat que el comercial, que també té els ous inflats de clients desagradables, et torni a trucar i et digui altres coses no tan boniques, arribant a un grau de deshumanització mutu dins un clima marcadament bèl·lic entre venedor i consumidor.

Sí, nois i noies, és el dia a dia del pobre consumidor internauta i del pobre venedor d’ADSL, ambdós intentant sobreviure dins la dura societat consumista que ens ha tocat viure. No volia acabar la columna d’aquest mes sense retre honor a un comercial de la companyia on tinc contractada l’ADSL de casa. M’ha trucat diversos cops oferint-me serveis que no volia però que curiosament han acabat apareixent actius a la meva factura mensual. Enfadar-se no té sentit, estàs lluny i distant davant grans companyies operadores de telecomunicacions que tenen la paella pel mànec, l’única solució possible és atacar el seu telèfon d’atenció al client i matxacar-los amb reclamacions de devolució. Qualsevol altre intent és inútil, manen més que el govern, us ho asseguro, no hi ha res a fer, resignar-nos a reclamar el que és nostre. Salutacions d’un humil consumidor d’ADSL!

http://www.adsleever.com

Jordi Moreno és enginyer informàtic