Opinió

Com fer publicitat a Internet

Actualment qualsevol empresa que vol portar endavant una campanya de publicitat no pot deixar de banda Internet com a plataforma de promoció dels seus productes i serveis. En aquest sentit, el tot poderós Google ha dissenyat un programari específic que permet accedir al mercat publicitari no només a les grans companyies o agències de publicitat, sinó també a qualsevol particular que en un moment donat necessiti promoure’s. Per posar un exemple, imaginem-nos que som un petit taller de reparació de cotxes en un poble recòndit de la Catalunya interior, on a banda del treball diari com a taller mecànic, també ens dediquem a la reparació i condicionament de cotxes antics. En un moment donat ens interessa fer publicitat d’aquest servei tan específic, però ens trobem amb el problema de com fer arribar el nostre missatge a un mercat molt reduït i dispers. A més, no disposem de gaire efectiu i se’ns fa impensable gastar-nos diners en la publicació d’anuncis en revistes especialitzades. Davant aquest panorama, Internet pot ser el mitjà més adequat i efectiu per promocionar el nostre servei de reparació de cotxes antics. L’estratègia a seguir seria en primer lloc crear una web molt senzilla explicant les característiques bàsiques del nostre negoci mostrant clarament la manera que els clients poden contactar amb nosaltres. En el cas dels cotxes antics seria una bona idea dedicar un espai per mostrar casos d’èxit amb fotografies de vehicles reparats al nostre taller. Fet això, caldria activar una compte Adwords de Google i ingressar uns quants euros que ens permetin començar a jugar amb aquest sistema. En poques hores podem tenir actives diverses campanyes i rebre a la nostra web les primeres visites de clients.

L’Adwords és un sistema intel·ligent que dirigeix i orienta la publicitat als interlocutors que amb major probabilitat poden acabar sent consumidors d’un determinat anunci. Suposem que algú està cercant informació d’un Ford del 33 i nosaltres hem activat un anunci relatiu a la reparació de cotxes antics d’aquesta o d’altres marques. L’Adwords mostrarà automàticament aquesta publicitat a l’usuari perquè possiblement és del seu interès. Si acaba clicant sobre l’anunci fa cap a la nostra pàgina web i d’aquesta manera captem l’atenció d’un possible client. Com a anunciants podem establir quants euros ens volem gastar diàriament en cada campanya. Se’ns repercuteix un cost cada cop que un client acaba clicant sobre el nostre anunci que pot aparèixer un nombre il·limitat de vegades sempre que no s’exhaureixi el pressupost diari. El cost de l’anunci el determinem també nosaltres tenint en compte els preus dels anuncis de la competència. Si ens interessa sortir més amunt dels anuncis d’altres tallers que també reparen cotxes antics, haurem d’estar disposats a perdre més diners cada cop que algun client ens cliqui. Tot plegat sembla una mica complicat però es tracta d’anar practicant amb l’eina i veure de mica en mica quina és l’efectivitat dels nostres anuncis tot variant les paraules claus i els missatges que hi apareixen. Cal començar amb pressupostos diaris petits, perquè val més la pena invertir temps i audàcia en dissenyar bones campanyes que assignar quantitats altes per anunci clicat. L’Adwords combinat amb el Google Analytics són una bona aliança per mesurar l’impacte de les campanyes així com els ingressos obtinguts amb elles. També es poden definir objectius i fer-ne una posterior anàlisi per comprovar l’efectivitat de la nostra web en termes de facilitat d’ús. De fet, les possibilitats són infinites.

http://adwords.google.es

Jordi Moreno és enginyer informàtic