Opinió

El Fòrum del Mar

Després de l’èxit del Fòrum del Mar i de les Jornades de Gastronomia Mediterrània a Cambrils, en què s’han tractat tants punts i temes, voldria fer un humil comentari al respecte.

La gastronomia, fins i tot per als professors, és un univers infinit de possibilitats i l’aprenentatge mai s’acaba. Com més coses es descobreixen més interrogants es presenten i es plantegen. Els primers mestres de cuina d’escola d’aquest país eren bons cuiners, amb molta experiència i molts anys d’ofici, però, en general, no tenien −o en tenien poca− formació tècnica, poca escola. Havien passat de xef de cuina a professor d’escola, que no és el mateix. Avui dia, els cuiners i professors de cuina saben que llegir és imprescindible, ja siguin diaris, revistes, llibres de cuina, etc. El cabal d’informació és inesgotable i tot el que es llegeix, agradi o no, suggereix idees i fórmules que després es poden posar a la pràctica de la manera que més convingui.

El cuiner de fa quaranta o cinquanta anys, en termes generals, tenia una caricatura pròpia: poca formació tècnica, sovint inculte, treballant 12 o 14 hores diàries en cuines petites, mal ventilades a 30 graus de temperatura. Ser cuiner era una forma de subsistir, una sortida laboral per als desertors de l’arada. Quan de joves van començar l’ofici sovint s’ignorava l’aprenentatge teòric i tècnic, i se suposava que per aprendre l’ofici només era qüestió de treballar molt. Treballaven en un ocultisme absolut, els clients no els veien mai. Afortunadament això s’ha acabat. Avui dia els que volen ser bons cuiners o professors de cuina saben que no serveix l’escola sense pràctica ni la pràctica sense escola. La teoria i la pràctica es reforcen mútuament com qualsevol activitat humana. Les escoles d’hoteleria, els fòrums, les jornades gastronòmiques, etc. són el camí adequat per ser bons professionals. Per aconseguir bons cuiners, bons mestres de cuina, o sigui, bons professors, cal haver tingut un bon mestre que hagi sentit la cuina i l’hagi viscuda per poder-la comunicar. Es diu que “de bons mestres, millors alumnes”. El qui és un professor de veritat i té el do de saber ensenyar, sap donar-se als alumnes, detallant les coses, puntualitzant els punts importants dels plats. De secrets, que en diuen, no n’hi ha per al bon professor. Cada plat, cada salsa, cada pastís, les eines, els atuells, tot, tot, cada detall és importantíssim. Llavors, l’alumne que vulgui aprendre a cuinar podrà aconseguir el bon ensenyament d’un mestre com cal. Així, podrem tenir persones capacitades i aptes per cuinar, ja sigui un bon professor, un xef de cuina o una mestressa de casa. Ara bé, no ens confonguem. Un cuiner és un currante acostumat a rebre i fotre crits. La cuina no és un territori apte per a temperaments tous. És un teatre amb dues funcions diàries que s’acaba a la nit però mai se sap l’hora exacta. És un art que cada dia s’ha de polir. De totes maneres, mai com en aquests moments hi ha hagut al nostre país una generació de cuineres i cuiners tan qualificats. Desenes de nous professionals cultes, inquiets, sensibles i preparats, esperen per abastar el relleu.

És veritat que la inspiració compta, però és necessari estar preparat per quan arribi, armat de conceptes teòrics i pràctics suficients per conèixer com actuen entre si els ingredients.

Pablo Picasso, deia: “a mi, la inspiració sempre m’agafa treballant”.