Levolució de laprenentatge (III): ladolescència
Ladolescència és un període de molts canvis. És per això que es viu des de dins i des de fora intensament. No obstant això, si durant els períodes anteriors de la vida han obtingut una bona base respecte a estructura, autoestima i consciència això farà que aquests canvis es visquin duna manera més diligent.
És una època en què a nivell social els amics passen a ser els referents en lloc dels professors i dels pares. Busquen un lloc en la societat i per això comencen a practicar amb els iguals. Pren molta importància el fet de ser acceptat pel grup, poder interaccionar amb els iguals per tenir experiències. A nivell psicològic comencen a adquirir la capacitat dabstracció, per això els agrada filosofar de la vida, buscar explicacions per a tot, etc. Conseqüència daixò també és que els costi dacceptar les normes perquè necessiten entendre el perquè i integrar les explicacions que sels dóna.
En aquesta època és important lensenyament de lautonomia, igual que en letapa anterior, però amb més explicitud; comencen a fer desplaçaments sols, a anar amb els amics i és crucial tenir formada una bona autoestima, que farà que sàpiguen dir no quan cal dir no. També lautoestima els ajudarà a no deixar-se endur pel pensament del grup i poder diferenciar el seu criteri del dels altres.
Partint de la base de la teoria constructivista de laprenentatge, el coneixement parteix de la interacció entre les persones, per això en tots els períodes cal fomentar-la amb els adults per desenvolupar al màxim les capacitats i amb els iguals per facilitar la proximitat i lenriquiment mutu. Aquesta interacció fa que laprenentatge sigui més significatiu quan hi ha interacció entre les persones.