Opinió

El menjar blanc, una relíquia de postres

Desitjaria que els especialistes culinaris de Revista Cambrils, en Bartra i en Llorens, em sàpiguen passar per alt aquesta gosadia meva de ficar-me en el seu camp. Amb el neguit que comporta l’actualitat periodística, imbuïda constantment en l’escenari de la crisi, voldria fer un incís sobre un tema relacionat amb els plaers de la vida, dedicar unes ratlles a unes postres que agraden molt a casa nostra: el menjar blanc (o menjablanc), “plat fet de llet, farina d’arròs i sucre”, segons diu el diccionari normatiu. Aquesta curta descripció dels ingredients no és exacta, tant perquè se’n poder fer servir altres de diferents, com perquè aquests han anat variant al llarg de la història. Sens dubte, el menjar blanc és un dels plats més antics que tenim, una autèntica relíquia medieval, com s’hi referia l’historiador de la cuina Antoni Contreras en un llibre dedicat exclusivament a aquest plat. Anem, doncs, a desfer tòpics.

El menjar blanc va ser un dels plats estrella de la cuina medieval europea, tot i que d’origen musulmà (com els torrons), si no anterior. En aquella època es tractava d’una preparació a base de llet d’ametlles, farina d’arròs, sucre i brou d’aviram, peix blanc esguellat o llagosta, tot cuit a foc lent. La barreja de sabors contraposats era habitual en la gastronomia medieval i en aquest cas tenim l’exemple d’unes carns suaus condimentades amb sucre i espècies (safrà, nou moscada, claus, canyella, sempre presents en les taules que aleshores s’ho podien permetre), una convivència del dolç amb el salat. La carn d’au s’havia considerat un dels aliments més adequats per a la recuperació dels malalts convalescents i les parteres, i, en aquest sentit, el menjar blanc entraria dins la classificació de plat dietètic. El menjar blanc apareix en diversos receptaris europeus (de França, Itàlia, Anglaterra) i especialment en els receptaris catalans d’Arnau de Vilanova, el prestigiós anònim Libre de Sent Soví i el Libre de coch, de Mestre Robert. Va ser una gran sorpresa trobar-me una referència a aquest plat en els Contes de Canterbury, de l’anglès Geoffrey Chaucer (1342-1400), sota el nom de blankmanger.

El menjar blanc era un plat molt estimat en les taules refinades del món occidental. Durant els segles següents, el plat es consolida i es popularitza enormement, sobretot a la península Ibèrica. En un llibre de minutes i receptes d’Escaladei, un manuscrit del segle XVII, hi ha diverses receptes de menjars blancs, com el midó i la ginestada (assaonada amb safrà), que serien els més acostats a les postres actuals, i el menjar blanc de peix, encara amb la vella base proteínica. Al segle XVIII, el menjar blanc perd definitivament els seus ingredients animals i passarà a ser unes postres dolces, de color blanc i textura cremosa: “és un exemple de supervivència i adaptació de la cuina antiga als nous gustos”, diu Contreras. Avui en dia, trobem aquest plat dolç a Catalunya (especialment al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre) i les Balears, on també es conserva la versió salada del plat, l’eivissenca salsa de Nadal, que fan amb brou de gallina. A més, el plat és vigent actualment en receptaris magrebins (el m’helbi) i llatinoamericans (on el condimenten amb coco i altres ingredients regionals). El crític gastronòmic Jaume Fàbrega diu que el menjar blanc actual té dos ingredients principals: la llet d’ametlles i un espessidor, normalment farina d’arròs o midó. A casa nostra, la ciutat de Reus ha fet del menjar blanc un dels seus plats autòctons, apte per al temps de Quaresma i altres dies (Dijous Gras, Sant Josep, Pasqua). No només es prepara en restaurants, cases de menjars i pastisseries, sinó que també s’elabora industrialment des de fa molts anys en un preparat en pols destinat a facilitar-ne l’elaboració domèstica. Amb tot, la difusió actual del menjar blanc a Catalunya és escassa, ja que no es coneix gaire, tret de les comarques tarragonines. De nou, Fàbrega ens recorda el nostre fracàs de comercialitzar a gran escala el menjar blanc (però els anglesos ho han fet, amb el seu blancmange), quan hem estat capaços, en canvi, de crear un munt de marques de natilles i arròs amb llet. Qui serà l’emprenedor que aprofitarà aquesta recepta per vèncer la crisi!


Actualment l’edifici de La Cadira s’erigeix moribund a la cantonada dels carrers de la Mare de Déu del Camí i Jacint Verdaguer, a la zona del Mercat de la Vila. Sempre que hi passo no puc deixar de pensar tot allò que va representar La Cadira per a la nostra població durant les tres dècades i mitja que estigué activa. Sota el nom de Societat “El Porvenir”, aquesta entitat civicocultural fou creada l’estiu de 1901 com una societat coral per al foment de l’educació artística, “donde los jóvenes de esta localidad puedan encontrar utilidad, recreo e ilustración”, tal com resaven els primers estatuts. La seva motivació inicial era el cultiu de l’oci il·lustrat entre el jovent de la població, on cobrava una importància especial el cant coral, però també les activitats més recreatives com el ball, el teatre amateur (amb colla pròpia) i professional, l’inici del cinema al municipi i diversos elements festius tradicionals (ball de bastons, caramelles, etc.). Aquest doble vessant cultural i recreatiu fou exposat explícitament en uns nous estatuts del 1922, on també es feia referència a la biblioteca del centre (potser la primera biblioteca popular de Cambrils). A diferència d’altres societats que existien a la població, El Porvenir es volia desmarcar de tota ideologia política, bo i propugnant un tarannà més aviat neutral o plural. De vocació popular, sempre va apostar per l’educació universal mitjançant el foment de les activitats culturals, una actitud plenament republicana molt instal·lada en la Catalunya del moment. Nogensmenys, durant el primer terç del segle XX, la societat coneguda popularment pel nom de La Cadira (perquè sembla que els socis hi col·laboraren amb l’aportació del mobiliari) fou un pol dinamitzador de la vida sociocultural local, a través de les diverses activitats que s’hi promogueren, obertes normalment al conjunt de la població. La Cadira també fou bressol de diferents colles, com la del ball de bastons o l’equip del Futbol Club Cambrilenc.

L’entitat va passar per diferents locals durant els seus primers anys, fins que pogué costejar-se la construcció de la nova seu social al carrer de la Mare de Déu del Camí, que és la que encara es conserva actualment. La Cadira es dissolgué l’abril de 1936, anteriorment a l’inici de la Guerra Civil. La forta bipolarització social i política d’aquells temps devia afectar la suposada neutralitat de l’entitat, que no fou capaç d’aguantar els embats d’altres centres locals, molt més polititzats. L’entitat cambrilenca havia acollit conservadors, republicans catalanistes i altres sensibilitats ideològiques, que ara haurien fugit cap a altres societats locals associades als partits polítics. No obstant això, s’hi havien organitzat diverses conferències i actes electorals aprofitant l’obertura democràtica que oferia la República. El franquisme va acabar amb bona part de les entitats cíviques del país i La Cadira no en fou cap excepció. Tot i que ja no se’n reféu, les magnífiques característiques del local motivaren que fos reocupat ben aviat per fer-hi ball i cinema. En aquella nova època el pols cultural de la nostra població va trobar la seva via de sortida sota l’aixopluc del col·legi La Salle en un context que ja no tenia res a veure amb el dels anys de La Cadira. Però aquesta ja és una altra història, prou coneguda d’altra banda.

La història de La Cadira presenta encara moltes llacunes, malgrat l’interès que ha generat entre els historiadors locals. Si m’hi he estès aquest mes, és per destacar el paper i l’empenta que va tenir l’entitat, ara ja quasi oblidada del tot: bressol de diverses activitats i colles, va enriquir la vida cultural i lúdica de Cambrils durant ben bé un parell de generacions. Avui en dia, fins i tot l’edifici de l’antiga seu social sol passar desapercebut als vianants Altres poblacions haurien aprofitat un edifici d’aquesta magnitud per instal·lar-hi algun equipament cultural, però aquí això no ha estat possible. Tot i haver resistit l’última febrada del totxo, l’edifici de La Cadira (el nom encara és ben viu en la toponímia urbana popular) corre el perill de desaparèixer un dia o altre (almenys n’hi havia intencions), tot i trobar-se al Barri Antic, just al límit d’aquella línia artificial que delimita el sector. Seria bo no resignar-se a perdre’l.


Manel Tarés és físic i historiador