Opinió

Festivals d’estiu

No vaig poder deixar de fixar-me en les paraules d’agraïment del president del Festival Internacional de Música de Cantonigròs, que, ara fa pocs dies, a la ràdio, pronunciava envers els principals mitjans de comunicació catalans per la constància en el seguiment puntual i constant que els mereixien. No cal dir que el festival osonenc, especialitzat en música coral i danses tradicionals, és únic per la seva qualitat, fama i particularitat, i gaudeix de diversos premis nacionals que l’acrediten. Alhora, el certamen té un vessant popular molt important, ja que s’hi aboca tota la comarca de manera desinteressada per acollir els centenars de participants d’arreu del món. Per tot això, les nostres premsa, ràdio i televisió li dispensen un tractament obligat any rere any durant els dies que se celebra en aquesta petita localitat que no sobrepassa els quatre-cents habitants. L’estiu és època grassa per a tota mena d’esdeveniments culturals, almenys tots aquells que es puguin celebrar a l’aire lliure, especialment festivals de música i teatre, així com festes majors. I al llarg dels anys s’ha anat creant una mena de rànquing renyit, animat pels mitjans de comunicació, on competeix tota la munió de celebracions estivals.

Pel que fa a aquest món d’artistes i públic, cal fer referència al nostre Festival Internacional de Música de Cambrils, un dels més veterans del país, que enguany fa 35 anys. No s’ha d’oblidar que el festival ha passat moments difícils (i dient això potser trenco un tema tabú) i tampoc es pot dir que encara ara hagi recuperat l’esplendor d’èpoques anteriors, malgrat el patrocini institucional. Ara bé, no es pot negar que es tracta d’un dels millors festivals d’estiu de la demarcació. No obstant això, els seus organitzadors han expressat diverses vegades, amb justícia, el seu disgust per la poca cobertura i publicitat del festival en els mitjans de comunicació d’àmbit nacional. I dient això, apareix immediatament aquella vella queixa dels tarragonins, que sempre quedem una mica oblidats en els butlletins de notícies, a no ser que sigui per treure a la llum successos desafortunats. Qui no ho ha sentit dir alguna vegada? Els festivals de música i altres espectacles estiuencs s’han revelat com un important reclam per a diverses localitats, cosa que han sabut aprofitar molt bé a la Costa Brava i alguns llocs de la Catalunya Central. Amb Peralada al capdavant, localitats com Sant Feliu de Guíxols (Porta Ferrada), Girona, Palafrugell (Cap Roig), Torroella de Montgrí, Vilabertran, Banyoles, Canet, Cadaqués i tantes d’altres han sabut crear programacions estables que es caracteritzen per la seva especialització i la qualitat dels artistes. Durant l’estiu, doncs, aquestes comarques es converteixen en un potent pol cultural, lluny de la capital catalana, que atreu visitants d’arreu, tant turistes com natius.

També la música jove troba les seves cites anuals als estius d’Arbúcies, Sant Celoni, Vic i, és clar, Barcelona. (Recordem que el Senglar Rock va canviar les terres tarragonines per Lleida). En aquest àmbit, Cambrils està destacant recentment pel Cambrirock, tot seguint un concepte proper al del Palmfest, de l’Hospitalet de l’Infant. Tot i que, personalment, no em sembla gaire correcta la fórmula emprada pel festival cambrilenc, amb poca personalitat i massa a mercè dels contractistes, s’ha de reconèixer que el festival ha pres una forta volada, amb una bona acollida de públic. També, en aquest cas, aquest festival cambrilenc s’ha d’acontentar només amb la publicitat dels mitjans comarcals. Sens dubte, haurem d’esforçar-nos a guanyar la complicitat dels mass media si volem extreure el profit promocional d’aquesta mena d’esdeveniments. Però, d’altra banda, caldrà apostar molt més per la qualitat, la personalització i l’extensió cap a altres localitats de la zona. Ja ho diuen que els temps de crisi són èpoques en què es gesta la creativitat i el talent. I tot això vol més compromís institucional, sobretot a nivell local.



Manel Tarés és físic i historiador