Opinió

Els problemes d'aprenentatge

Avui en dia hi ha molts dels nostres alumnes que tenen dificultats d'aprenentatge. Però què significa exactament això? Està clar que en aquestes circumstàncies no hi ha dos alumnes iguals (i que tampoc es pot generalitzar) però sí que podem aprendre certes coses que, ja siguin els nostres fills o els nostres alumnes, ens ajudaran com a pares o professors.

Hi ha un grup d'alumnes que de sobte un bon dia, sense que hàgim detectat res, deixen de tenir el rendiment que havien tingut fins aleshores. Aquesta és la primera impressió i el que cal (i això sí que ho hem de fer general) és recollir informació de diferents fonts, a casa, a l'escola, a les activitats extraesco-lars, etc. De segur hi ha un fet que ha fet desencadenar aquest canvi o nou comportament que mostra la persona (baixar el seu rendiment).

Abans d'etiquetar-lo de "problemes d'aprenentatge" cal recollir informació per saber d'on ve i què és el que necessita per poder avançar en bona direcció. Segons el seu origen, poden ser problemes d'aprenentatge temporals i, per tant, poden deixar de ser-ho. Aquest origen podríem dir que és el 75% del total. La majoria sense ajuda de cap tipus, poden acabar sortint-se'n i anar tirant endavant. Però si els podem donar un cop de mà, ho poden resoldre amb més rapidesa i més consciència, fet que farà que no tornin a caure en el mateix una altra vegada i puguin tenir més èxit en situacions semblants properes.

Quines en poden ser les causes (tot i que a vegades invertim massa temps a trobar-les)? Principalment solen ser causes emocionals i per això són transitòries. Aquest tipus de problemes està augmentant perquè no ha estat una prioritat per a nosaltres. Sembla que hauríem de tornar a donar valor a les coses que realment són importants, és a dir, com se senten i com viuen.