El que saben i el que no saben els nostres fills
Mai comencem de zero, gairebé sempre sabem alguna cosa sobre els temes que es tracten a lescola. Si més no, coneixem daltres temes que els podem relacionar amb el tema nou. Això passa sempre! I sempre ho hem de tenir en compte.
És molt important saber veure on està el nen per poder fer arribar els coneixements nous de forma significativa. Què vull dir amb això? Doncs que no memoritzi i ja està, sinó que a més de memoritzar estableixi una sèrie de connexions entre el que sabia i la nova informació. Com més conscient sigui el nen del que sap, més relacions podrà establir. Plató deia que tot ho sabem i que només ho hem de recordar, aquesta és la idea que vull transmetre. Quan estem ensenyant no hem de començar des de zero, ni tampoc hem de donar coses per suposades. Senzillament cal ensenyar el que ens proposem, cal tenir un objectiu a ensenyar que el nen ho sàpiga i mostrar-li els passos i els progressos que va fent dins daquest objectiu que volem assolir.
Per a aquesta tasca, a nivell educatiu és interessant que els nens i les nenes aprenguin a fer els famosos mapes conceptuals. Perquè aquests obliguen a crear relacions molt gràfiques (encara que soni redundant) i expliciten el que els volem ensenyar. És important que no els ho donem tot fet, és a dir, quan pregunten, cal que els guiem perquè arribin a descobrir el que realment volen saber. Els estem educant per a la vida, no sempre el que preguntin tindrà una resposta fàcil i immediata.
Hem de valorar la capacitat que tenen els nens per establir aquestes relacions i ampliar el seu coneixement per aprendre i créixer a partir de les coses que ja saben.
És molt important saber veure on està el nen per poder fer arribar els coneixements nous de forma significativa. Què vull dir amb això? Doncs que no memoritzi i ja està, sinó que a més de memoritzar estableixi una sèrie de connexions entre el que sabia i la nova informació. Com més conscient sigui el nen del que sap, més relacions podrà establir. Plató deia que tot ho sabem i que només ho hem de recordar, aquesta és la idea que vull transmetre. Quan estem ensenyant no hem de començar des de zero, ni tampoc hem de donar coses per suposades. Senzillament cal ensenyar el que ens proposem, cal tenir un objectiu a ensenyar que el nen ho sàpiga i mostrar-li els passos i els progressos que va fent dins daquest objectiu que volem assolir.
Per a aquesta tasca, a nivell educatiu és interessant que els nens i les nenes aprenguin a fer els famosos mapes conceptuals. Perquè aquests obliguen a crear relacions molt gràfiques (encara que soni redundant) i expliciten el que els volem ensenyar. És important que no els ho donem tot fet, és a dir, quan pregunten, cal que els guiem perquè arribin a descobrir el que realment volen saber. Els estem educant per a la vida, no sempre el que preguntin tindrà una resposta fàcil i immediata.
Hem de valorar la capacitat que tenen els nens per establir aquestes relacions i ampliar el seu coneixement per aprendre i créixer a partir de les coses que ja saben.