Opinió

Neix el Diari Digital de Cambrils

La web de la Revista Cambrils va ser concebuda fa 10 anys com l’edició electrònica de la versió impresa. Des del juliol de 1996 mensualment s’han anat publicant a Internet un recull de les notícies més interessants de cada edició. Amb l’entrada de l’any 2006 la web de la Revista ha donat un nou pas cap endavant convertint-se en un diari digital. Cal analitzar aquestes dues últimes paraules amb calma, diem diari perquè la web cobrirà diàriament l’actualitat informativa local i diem digital perquè el mecanisme de difusió és electrònic. Per tant, podem dir que ha nascut a Cambrils un nou mitjà de comunicació que és el primer diari de Cambrils amb una difusió il·limitada i d’abast mundial gràcies a Internet.

Fa deu anys els mitjans de premsa parlaven del naixement de les autopistes de la informació. En aquells moments jo estudiava a la URV i a estones perdudes em deixava caure en una aula d’ordinadors que patrocinava una reconeguda empresa d’informàtica de Tarragona. Allí vaig poder navegar per primer cop per Internet, transferir arxius remotament amb altres universitats i parlar amb gent de la Conxinxina amb un primitiu programa de xat. L’evolució en 10 anys d’aquest sistema de comunicació ha estat brutal passant ràpidament de l’àmbit educatiu i científic a la societat en general. Les línies ADSL han acabat de revolucionar el panorama amb un accés a la xarxa d’alta capacitat i d’ús domèstic. Recordo que un cop Manel Sanromà, un dels pioners d’Internet a la província de Tarragona i impulsor de Tinet, va afirmar que un any a Internet equivalia a set anys a la vida real, era una manera d’exemplificar com anava de ràpida aquesta tecnologia, i a dia d’avui ho podem constatar.

Internet ha posat cullerada en molts àmbits de la nostra vida diària. Des de coses tan simples com aprendre a fer el nus de la corbata fins a d’altres tan específiques com programar les vacances o estudiar i treballar a distància. Els mitjans de comunicació han vist amb Internet un nou mecanisme de difusió ràpid i econòmic però al mateix temps perillós. Si més no, el dilema de si els diaris digitals afecten les vendes de l’edició impresa i si en un futur poden acabar escombrant-la està sobre la taula. Però aquest no és l’únic factor que preocupa alguns mitjans de comunicació, l’existència de blogs personals gratuïts de caire periodístic o la proliferació dels diaris gratuïts comencen a remenar les bases de la premsa escrita; estem, doncs, davant un moment de canvi, el tauler està sobre la taula i les fitxes han començat a jugar, però ningú sap encara com acabarà la partida. La tendència actual dels diaris és que la versió digital i la impresa es complementin intentat sumar esforços. Ambdós sistemes permeten publicar publicitat, és a dir obtenir beneficis, la clau serà donar a la versió digital allò que la impresa no pugui oferir. Per exemple, l’explotació d’un servei d’hemeroteca i el cercador associat donen valor afegit a l’edició digital sense perjudicar la impresa.

La Revista Cambrils aposta a partir d’enguany per un nou mitjà de comunicació amb la intenció de ser líder informatiu dins l’àmbit local. Aquesta afirmació pot sonar pretensiosa, però l’equip de redacció arrenca el diari amb uns objectius clars, informar diàriament els cambrilencs de tot el món de tot allò que passi a prop nostre.

http://www.revistacambrils.com