El negoci de l'oci
Des que els primers turistes shostatjaven als propis habitatges dels cambrilencs fins ara han passat dècades de transformació de lactivitat turística. Les motivacions daquells primers turistes eren diverses: uns preus molt barats, uns paisatges més o menys naturals, la sensació de descoberta, una gastronomia excel·lent i assequible, el sol i la platja, sens dubte...
Amb el temps, les exigències i lexperiència de la demanda i la massificació han generat unes transformacions brutals del sector que es planteja el futur amb preocupació i en alguns casos amb un cert alarmisme. De solucions dun dia per laltre no nhi ha, però el que sí que té aquesta indústria és una indefensió brutal, ja que es tracta dun sector sensible a les agressions i, en canvi, no té mitjans ni poder per evitar-les. Quines mesures pot adoptar la indústria turística de la Costa Daurada per evitar una contaminació per xapapote? Aquest estiu ja es van produir casos de petites taques i problemes sanitaris en alguna platja...
En un altre sentit, Cambrils ha perdut el prestigi que tenia fa pocs anys a escala gastronòmica. LEscola de Turisme ha millorat la professionalitat del sector, daixò no hi ha dubte, però el que és cert és que abans Cambrils era la capital gastronòmica del sud de Catalunya i ara ja no té aquest pes específic, ja sigui perquè els històrics restauradors han anat plegant, ja sigui perquè els altres shan anat espavilant, ja sigui sobretot per lintrusisme de baixa qualitat...
La línia que ha adoptat Cambrils de seguidisme de Salou i la Pineda és, al meu entendre, errònia si es vol optar a atraure el turisme més solvent. La línia a adoptar podria ser la dindrets on realment està funcionant una imatge i percepció de qualitat com podria ser lilla de Menorca, que promou una destinació de plus de qualitat dins del turisme balear, que també és una oferta de sol i platja.
Perquè Cambrils sigui realment un centre turístic de qualitat ha de poder ofertar complements de qualitat: una gastronomia de prestigi amb una matèria primera de primer nivell, crear una marca de qualitat que només la imatge ja transmeti destinació de qualitat, un ventall de visites que es poden localitzar fins a 50 quilòmetres a la rodona, dissenyar uns equipaments esportius de primer ordre per tal de ser referent en làmbit de les estades esportives...
Algunes daquestes idees passen indestriablement per la millora constatable de qualitat de vida dels ciutadans que viuen a Cambrils tot lany i que se nhan de beneficiar, i per una transformació de la idea que amb tres mesos de treball es pot viure tot lany.
Amb el temps, les exigències i lexperiència de la demanda i la massificació han generat unes transformacions brutals del sector que es planteja el futur amb preocupació i en alguns casos amb un cert alarmisme. De solucions dun dia per laltre no nhi ha, però el que sí que té aquesta indústria és una indefensió brutal, ja que es tracta dun sector sensible a les agressions i, en canvi, no té mitjans ni poder per evitar-les. Quines mesures pot adoptar la indústria turística de la Costa Daurada per evitar una contaminació per xapapote? Aquest estiu ja es van produir casos de petites taques i problemes sanitaris en alguna platja...
En un altre sentit, Cambrils ha perdut el prestigi que tenia fa pocs anys a escala gastronòmica. LEscola de Turisme ha millorat la professionalitat del sector, daixò no hi ha dubte, però el que és cert és que abans Cambrils era la capital gastronòmica del sud de Catalunya i ara ja no té aquest pes específic, ja sigui perquè els històrics restauradors han anat plegant, ja sigui perquè els altres shan anat espavilant, ja sigui sobretot per lintrusisme de baixa qualitat...
La línia que ha adoptat Cambrils de seguidisme de Salou i la Pineda és, al meu entendre, errònia si es vol optar a atraure el turisme més solvent. La línia a adoptar podria ser la dindrets on realment està funcionant una imatge i percepció de qualitat com podria ser lilla de Menorca, que promou una destinació de plus de qualitat dins del turisme balear, que també és una oferta de sol i platja.
Perquè Cambrils sigui realment un centre turístic de qualitat ha de poder ofertar complements de qualitat: una gastronomia de prestigi amb una matèria primera de primer nivell, crear una marca de qualitat que només la imatge ja transmeti destinació de qualitat, un ventall de visites que es poden localitzar fins a 50 quilòmetres a la rodona, dissenyar uns equipaments esportius de primer ordre per tal de ser referent en làmbit de les estades esportives...
Algunes daquestes idees passen indestriablement per la millora constatable de qualitat de vida dels ciutadans que viuen a Cambrils tot lany i que se nhan de beneficiar, i per una transformació de la idea que amb tres mesos de treball es pot viure tot lany.