Opinió

El negoci de l'oci

Des que els primers turistes s’hostatjaven als propis habitatges dels cambrilencs fins ara han passat dècades de transformació de l’activitat turística. Les motivacions d’aquells primers turistes eren diverses: uns preus molt barats, uns paisatges més o menys naturals, la sensació de descoberta, una gastronomia excel·lent i assequible, el sol i la platja, sens dubte...

Amb el temps, les exigències i l’experiència de la demanda i la massificació han generat unes transformacions brutals del sector que es planteja el futur amb preocupació i en alguns casos amb un cert alarmisme. De solucions d’un dia per l’altre no n’hi ha, però el que sí que té aquesta indústria és una indefensió brutal, ja que es tracta d’un sector sensible a les agressions i, en canvi, no té mitjans ni poder per evitar-les. Quines mesures pot adoptar la indústria turística de la Costa Daurada per evitar una contaminació per “xapapote”? Aquest estiu ja es van produir casos de petites taques i problemes sanitaris en alguna platja...

En un altre sentit, Cambrils ha perdut el prestigi que tenia fa pocs anys a escala gastronòmica. L’Escola de Turisme ha millorat la professionalitat del sector, d’això no hi ha dubte, però el que és cert és que abans Cambrils era la capital gastronòmica del sud de Catalunya i ara ja no té aquest pes específic, ja sigui perquè els històrics restauradors han anat plegant, ja sigui perquè els altres s’han anat espavilant, ja sigui sobretot per l’intrusisme de baixa qualitat...

La línia que ha adoptat Cambrils de seguidisme de Salou i la Pineda és, al meu entendre, errònia si es vol optar a atraure el turisme més solvent. La línia a adoptar podria ser la d’indrets on realment està funcionant una imatge i percepció de qualitat com podria ser l’illa de Menorca, que promou una destinació de plus de qualitat dins del turisme balear, que també és una oferta de sol i platja.

Perquè Cambrils sigui realment un centre turístic de qualitat ha de poder ofertar complements de qualitat: una gastronomia de prestigi amb una matèria primera de primer nivell, crear una marca de qualitat que només la imatge ja transmeti destinació de qualitat, un ventall de visites que es poden localitzar fins a 50 quilòmetres a la rodona, dissenyar uns equipaments esportius de primer ordre per tal de ser referent en l’àmbit de les estades esportives...

Algunes d’aquestes idees passen indestriablement per la millora constatable de qualitat de vida dels ciutadans que viuen a Cambrils tot l’any i que se n’han de beneficiar, i per una transformació de la idea que amb tres mesos de treball es pot viure tot l’any.