Opinió

L’escola de la vida

L’educació és l’art de saber guiar els passos dels qui aprenen, tant petits com grans, alhora que els donem seguretat i empenta per seguir endavant amb responsabilitat i consciència.

L’educació forma part de tota la nostra vida. Des que naixem fins que morim, rebem aprenentatges, ja sigui de manera formal o a través de la vida mateixa; per això hem d’estar oberts al canvi i a rebre les possibilitats que se’ns ofereixen amb nous camins.

Aquests camins moltes vegades apareixen sense que els en fem cas. Estem acostumats a anar estressats i no veiem les possibilitats per canviar o modificar el que ja coneixem i seguim a la nostra. Moltes vegades insatisfets, no sabem ben bé per què, però tampoc ens parem a analitzar-ho. Així sorgeixen les creences, és a dir, la tendència a pensar d’una manera determinada sense donar opció al canvi.

En l’educació a l’escola passa una cosa semblant. L’objectiu principal és donar matèria i sembla menys rellevant la resolució de conflictes o haver de perdre temps en explicar com fer les coses. Per tant, valorem a un major nivell els conceptes, però deixem de costat les actituds i els procediments, potser més importants en la vida real.

L’educació ha de ser un tot integrat, un tàndem entre alumnes, pares i professors, amb els objectius clars, que han d’ensenyar-se de manera conscient i intencionada. Per exemple, si volem ensenyar els peixos, hem de saber ensenyar què són, com podem cuinar-los i l’actitud que hem de tenir per conservar el medi ambient.