Restauració
Els xefs cambrilencs Joan i Arnau Bosch participen en la jornada «La clau de la restauració en turisme»
Una setantena de professionals de l’hostaleria i la restauració van assistir, aquest passat dimarts al matí, a la jornada tècnica “La clau de la restauració en turisme” que es va realitzar a la sala Europa de l’Ajuntament de Salou, coorganitzada per la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la província de Tarragona (FEHT) i el propi consistori, a través de la regidoria de Promoció i dinamització econòmica i empresarial. L’acte va comptar, a l’obertura, amb la presència de l’alcalde de Salou, Pere Granados; del president de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de la província de Tarragona (AEHT), Xavier Jornet; de la regidora de Promoció i dinamització econòmica, Martina Fourrier; i del director de l’Institut Escola d’Hoteleria de Cambrils, Jordi Jardí, que va actuar com a moderador durant tota la jornada.
Xavier Jornet, després d’unes paraules d’agraïment als participants i organitzadors, va manifestar que “qualsevol destinació no esdevé només el producte que té, sinó com ho expliquem i quines són les experiències que el turista hi viu”, fent referència, sobretot, a les de caire gastronòmic. Per la seva banda, l’alcalde de Salou, Pere Granados, va parlar de “donar valor a la gastronomia i l’enologia”, perquè són factors que “en no ser estacionals, ens poden servir per iniciar la desestacionalització”. En aquest sentit, Granados va esmentar la necessitat que “l’administració pública i el sector privat vagin junts de la mà per lluitar contra aquest fenomen”.
Participació de Joan i Arnau Bosch del restaurant Can Bosch
El cambrilenc Arnau Bosch, xef del restaurant Can Bosch de Cambrils, que va assistir a la jornada acompanyat del seu pare, Joan Bosch, va explicar l’evolució de l’empresa familiar, que el 1984 va rebre la primera Estrella Michelin. El xef va destacar la importància de la cuina de mercat i de temporada, amb productes frescos i cercant sempre la màxima qualificació.
Per la seva part, Pere Monje, director del Restaurant Via Veneto, de Barcelona, va parlar de la trajectòria de l’establiment, que va néixer el 1967 i compta amb una estrella Michelin. Al seu parer, “un client torna a un restaurant per com s’hi ha sentit”. Així, el servei, com a forma de fidelització, el tracte, la motivació de l’equip humà, l’aptitud i l’actitud són pilars fonamentals d’un establiment dedicat a la restauració, que ha “de saber combinar modernitat, tradició i creativitat adaptativa”. La “reinversió” i la “formació” dels professionals de la restauració són, també, qüestions clau.
Josep Moré, tècnic de cuina, coach professional i expert en creativitat gastronòmica, tendències i imatge en un buffet d’hotel, va fer una exposició crítica respecte a la situació actual dels buffets, i va destacar la necessitat de donar satisfacció al client per damunt de tot, i no només la de menjar. Segons ell, cal canviar mentalitats i hàbits i la tendència és anar cap al “gastrobuffet”, amb noves formes de cuinar, més dinàmiques i més enfocades cap a la salut i cap a l’impacte visual en totes les seves formes (showcooking), per tal de connectar amb el client.
El següent ponent, Francesc Xavier Agell, cap del Servei de Secretaria de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI, va donar diverses dades relatives a la producció i consum de vi de les DO catalanes. Segons ell, “l’hostaleria és el millor prescriptor natural del vi”. Un altre apunt interessant és que tres de cada cinc ampolles de vi que obrim es DO catalana. A Catalunya hi ha 11 denominacions d’origen.
La jornada va finalitzar amb una experiència sensitiva que van oferir Oriol Martí i Javier Latorre, de NomadasCocktail, professionals de la cocteleria que van preparar diverses creacions relatives a la vermuteria emprant el nitrogen líquid.